Odpovídá: Filip Sedláček, DiS.
(vedoucí vychovatel, šéfredaktor portálu)
Revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) školní družinu (jako obyčejně) opomíjí. To, nakolik budeme z revize čerpat a měnit formy a metody zájmové činnosti, obohacovat program a vybavení ve školní družině o interaktivní prvky a chytré technologie záleží tedy na těchto faktorech:
- Rozhodnutí vedení školy
- Návazná revize ŠVP ŠD
- Materiální vybavení družiny
- Rozhodnutí vedoucího vychovatele/vedoucí vychovatelky
- Naše vlastní chuť se ICT věnovat a učit se novým dovednostem
Na toto téma nám právě vychází seriál článků určený pro ty, kteří chtějí (nebo musí) činnost v družině o tyto prvky obohatit, zde tedy odpovídám relativně stručně a doporučuji sledovat úterní články z kategorie Metodika. První díl seriálu naleznete zde.
Roční plán a třídní kniha
Určitě je dobré ICT do ročního plánu zahrnout jako průřezové téma. Zpočátku zařazovat činnosti jednoduché, které účastníkům zájmového vzdělávání umožní se s používanými technologiemi seznámit, nezapomenout na velmi důležitá poučení – internet je prostředí nejen zábavné a naučné, ale i nebezpečné.
Samozřejmě nemá smysl psát do ročního plánu práci s technologiemi, které nemáme, nebo je nemáme přinejmenším přislíbené. Případná inspekce by neocenila roční plán plný práce s 3D tiskárnou, kterou škola nikdy nevlastnila.
Materiální vybavení:
Pro začátek je dobré mít k dispozici alespoň deset stejných tabletů s OS Android. V nejkrajnějším případě lze využít telefony dětí, to ale přináší mnohá úskalí.
Ideálně máme k dispozici alespoň k zapůjčení učebnu s interaktivní tabulí a počítačovou učebnu. Oboje jistě půjde domluvit s vedením školy za splnění místních podmínek.
Na trhu je mnoho interaktivních a programovatelných stavebnic a hraček, většinou kompatibilních se svou vlastní aplikací pro Android. Ideální je Lego, Mbot, mTiny, Andy, Bee-bot aj.
Perfektní je také 3D tiskárna. Pořizovací náklady nejsou nijak závratné (občas ji lze získat dokonce zdarma) a využitelnost je téměř neomezená. Práce s ní však již vyžaduje jisté technické znalosti či ochotu si je vybudovat.
Aplikace a weby:
Vhodné je začít s intenzivní prací s Googlem. Naučit se vyhledávat text, obrázky, pracovat s mapou, sdíleným diskem, překladačem. Pro prvňáky je velkým pomocníkem hlasové vyhledávání. Další populární destinací může být Wikipedia. TinkerCAD zabaví základy 3D modelování (třeba i v prostředí podobném Minecraftu), máte-li 3D tiskárnu, můžete si výsledek své práce následně vytisknout.
Z aplikací se vyplatí stáhnout QR čtečku, kterou využijete pro interaktivní hry, Simple Scanner, který umožní skenovat do tabletu texty a obrázky v barvě, odstínech šedi i černobílé. Dále vzdělávací aplikace jako je Zábavná Matematika, Duolingo, Kurz angličtiny – 5000 frází, Vzdělávací hry pro děti, Readmio, Animal Sounds, vyzkoušet můžete i některé aplikace pro virtuální a rozšířenou realitu aj.