
V posledních letech se zájem o duševní pohodu stává více centrem pozornosti, což je vzhledem k uspěchané době, přehlcení elektronikou, ale i kladení vysokých nároků, skvělý krok. Proces vytváření duševního zdraví často začíná právě v prostředí školní družiny, kam se žáci přesouvají po výuce. Prostor školní družiny tak může podpořit klíčový rozvoj, dovednost zvládání stresu a relaxace, ale také může pomoci s hledáním aktivit/situací, ve kterých se jedinec cítí dobře.
V tomto článku se společně podíváme na to, jak prostor školní družiny nejen fyzicky zorganizovat, ale i na způsoby komplexní tvorby prostředí pro duševní pohodu díky smysluplným aktivitám. V závěru článku opět naleznete praktické tipy na podporu duševní pohody, které můžete ihned do své praxe začlenit.
21. století: důležité postavení duševní pohody
V úvodu tohoto článku bylo formulováno, že tvorba vhodného prostoru k podpoře duševní pohody není pouze záležitostí volby vhodného nábytku, ale hlavně záměrnou tvorbou atmosféry, jež samotnou pohodu podporuje.
Děti ve školních družinách procházejí nejen fyzickým vývojem, ale též emocionálním a psychickým zráním, které jsou důležité pro další vývojové fáze. Prostor pro relaxaci umožňuje lepší zvládání denních povinností, školních nároků, sociální interakci, ale i další výzvy spojené (nejen) s procesem vzdělávání.
Mezi zásadní benefity a cíle tvorby prostředí pro relaxaci považujeme:
- posílení emocionální stability, a to díky prostoru, ve kterém se děti cítí bezpečně a mohou zde odpočívat či „vypnout“ od okolního světa, čímž přirozeně dochází k podpoře pozitivního vnímání nejen okolí, ale i sama sebe
- podporu duševní pohody, jelikož se děti mohou lépe zbavit napětí, pracovat se stresem a zklidnit mysl
- rozvoj sociálních dovedností díky podpoře empatie, spolupráce a celkovému porozumění emocím druhých
- zlepšení koncentrace, a to díky pravidelnému střídání aktivit a pravidelnému zařazování odpočinku, po kterém se děti budou lépe soustředit na následující aktivitu
Tvorba prostoru pro relaxaci
Pro vytvoření prostoru pro duševní pohodu dětí je vhodné mít na paměti několik faktorů:
- pohodlné vybavení (polštáře, houpací křesla, měkké koberce)
- využití přírodních materiálů (využití dřeva, přírodní barvy mají uklidňující účinek)
- přirozené světlo (okna s přirozeným světlem, případná simulace pomocí lamp s teplým světlem)
- klidné prostředí (relaxační koutek izolován od rušivých elementů, např. pomocí záclon či knihoven)
- smyslové prožitky (zvuková kulisa pro příjemnou atmosféru – zvuky přírody, podpora relaxace pomocí uklidňující vůně např. levandule/citrusů)
Efektivní využití prostoru
Vytvoření prostoru pro zajištění duševní pohody je prvním krokem, ale klíčové je právě jeho efektivní využívání pomocí aktivit, které je vhodné pravidelně zařazovat:
- libovolné využití relaxačních aktivit – společně s dětmi můžete vytvořit prostor pro relaxaci, kde se budou cítit pohodlně a zároveň budou moci využít relaxační pomůcky (např. zvukovou nahrávku, plyšovou hračku, knihu zaměřenou na relaxaci, apod.).
- mindfullness – zařazování technik vedoucích k soustředění na svůj dech a tělo, díky kterým se mohou zklidnit a získat kontrolu nad svým tělem. V příštím článku se budeme věnovat tomu, jak mindfullness do dění školní družiny zařadit.
- pohybové aktivity za účelem uvolnění – Pravidelná realizace protahovacích cviků může pomoci s uvolněním těla a zbavení se napětí, vhodné je pravidelně střídat odpočinek a pohyb.
- četba – klidný čas na čtení pohádek může být vhodným časem pro uvolnění mysli, je možné také střídat s individuálním čtením, kdy si každé dítě čte vlastní knihu, kterou si zvolí. Jedná se o skvělou aktivitu s velkým potenciálem rozvoje fantazie – úvahy o postavách, jak děj dopadne, apod.
- podpora emocí – vytvoření bezpečného prostoru k ventilaci emocí, rozhovory a normalizace pocitů, využití deníku pocitů či práce se smajlíky.
- kreativní činnosti – tvorba v klidném prostoru vedoucí k uvolnění a zklidnění mysli. Častým omylem může být vedení k soutěživosti, vhodnější je pojmout tyto aktivity jako volnou formu pro sebevyjádření.
Praktické tipy pro duševní pohodu ve školní družině
Jak již z dnešního článku vyplynulo, tvorba relaxačního prostoru ve školní družině je proces, jež zahrnuje fyzické prostředí, dále také využívání specifických činností, ale i zavedení různých rituálů, které mohou podpořit duševní pohodu dětí. Můžete se inspirovat těmito tipy:
Koutek pro čas na sebe
V rámci prostoru pro relaxaci je vhodné mít i prostor, kde mohou žáci být o samotě a zregenerovat se bez dalších vnějších podnětů. Je tedy vhodné ho oddělit od ostatních koutků/částí školní družiny.
Může se jednat o tichý koutek pro odpočinek, jež se bude nacházet dále od hlučnějších aktivit. Obsahovat by měl deky, sedací pytle či pohodlné polštáře, aby zde děti mohly číst, poslouchat hudbu či jen tak odpočívat.
Další možností je „klidová zóna“, jež může nabízet jednoduché klidové aktivity, například deskové hry, modelínu, omalovánky, apod. Cílem této zóny je vytvoření místa, které bude jakousi oázou klidu a pomáhá dětem s hledáním rovnováhy mezi relaxací a jinou činností, na kterou je potřeba více soustředění.
Využít můžete různé barevné označení, aby tak děti věděly, že v určité zóně mají prostor a čas pro sebe a budou mít potřebný klid. V této souvislosti je vhodné znovu probrat pravidla a zařadit tam právě i chování v těchto zónách.
Rituály pro duševní pohodu
Rituály mají (nejen) v práci s dětmi své nezastupitelné místo. Jedná se o opakující se činnosti, díky kterým mají děti pocit jistoty. Uvádím několik rituálů, jež vedou k rozvoji emocionální inteligence dětí:
- „Start dne“ – po příchodu do družiny (ideálně v rámci ranní družiny, ale nemusí to tak být) se děti v tichosti posadí, mohou si zavřít oči a zkusí se soustředit na své pocity. Každý, kdo bude chtít, může říci jednu věc, na kterou se těší či naopak, z čeho má třeba strach. Vědomě tak vedeme děti k vyjadřování emocí, vnímání pocitů druhých a zaměření se na sebe a své pocity.
- „Kruhová pohoda“ – tento rituál je naopak vhodný spíše ke konci dne. Všichni se sejdeme v kruhu a vyzkoušíme klidné dýchání či krátké protahovací cvičení. Dochází tak k podpoře kolektivní pohody a pocitu soudržnosti.
- „Naše gesto“ – předem si společně můžete nastavit, kdy tento rituál budete používat, ideálně například před odpočinkem či klidovou aktivitou. Využít ho také můžete například v rámci využití klidné zóny. Děti se navzájem pozdraví tichým gestem, které si společně domluvíte, postupně jich již může být více. Rituál slouží k podpoře klidné atmosféry a vzájemného respektu.
Zahrnutí přírody
Jelikož má příroda uklidňující účinek na lidskou psychiku, pokud je to možné, můžeme do relaxačního prostoru přidat přírodní prvky či využít interakci se zvířaty.
Vytvořit můžete zelený koutek, kde budou rostliny, o které děti mohou pečovat. Budou tak sloužit k zázemí pro ticho, soustředění a přispívat k lepší atmosféře.
V některých školních družinách je možnost chovu domácího zvířátka (např. morčata či králík), děti se o ně mohou starat, což vede ke zklidnění, ale i k podpoře empatie a zodpovědnosti.
Aktivity zaměřené na emoce
Již v úvodu článku bylo zmíněno důležité místo pro aktivity, jež pomáhají pochopení a vyjádření vlastních emocí. Cílem není pouze relaxace, ale také podpora schopnosti sebevyjádření a sebedůvěry.
„Obrázkové emoce“
Jelikož pojmenování vlastních emocí nemusí být pro děti vždy jednoduché, je vhodné využít různé obrázky a symboly, jež vyjadřují jednotlivé emoce. Doporučuji také využití obrázků/postaviček z pohádky „V hlavě“. Děti tak mohou snadněji ostatním sdělit, jak se cítí. Jedná se o jednoduchý vizuální nástroj, který může děti motivovat ke sdílení svých emocí bez obav.
„Emoční deník“
Možnosti využití jsou různé, může se jednat o deník pro každé dítě či velký plakát, kam budete společně zaznamenávat za školní družinu, ale ideální je kombinace obou variant. Děti si tam mohou napsat konkrétní datum dne, znázornit emoci, se kterou přišly a se kterou odcházejí, napsat, co je potěšilo či znepokojilo. Mělo by se jednat o bezpečný prostor ke zpracování emocí.
„Nalep emoci“
Jedná se o aktivitu, během které děti vytvoří koláž z dostupných pomůcek, obrázků, výstřižků z časopisů, apod. Tato koláž má vyjadřovat konkrétní emocionální vztah. Dobrovolníci poté mohou sdílet s ostatními své myšlenky k tomuto dílu, jak se u něj cítí a co je k tomu vedlo.
Kreativita a smysly
Kromě výše popsaných relaxačních aktivit je vhodné střídání s kreativními činnostmi, jež stimulují smysly a taktéž vedou k uvolnění napětí.
- Tvořivá činnost s přírodními materiály – je vhodné obměnit tradiční výtvarné techniky za tvoření s přírodními materiály, jako jsou kameny, listy, větvičky i písek. Slouží pro rozvoj kreativity, ale také ovlivňují duševní pohodu dětí.
- Hračky pro smyslovou stimulaci – společně s dětmi můžete vytvořit koutek s hračkami, jež jsou stimulační (pískové hračky, měkké deky s několika texturami, vibrující předměty, apod.).
- Senzorické hry – jedná se o hry, ve kterých děti mohou prozkoumávat rukama různé plochy (vodní, pískové, textilní, apod.). Dále také předměty podporující smysly (vůně, hračky se zvuky, apod.). Díky nim dochází k podpoře soustředění na přítomný okamžik a podporuje snížení napětí.
Závěr
Pokud hovoříme o tvorbě prostoru pro relaxaci a duševní pohody ve školní družině, máme na mysli komplexní proces, který vlastně nikdy nekončí. Zahrnuje výběr nábytku, hraček, tvorbu rituálů, koutků pro samotu, ale i výběr aktivit pro relaxaci a zklidnění a podporu emoční inteligence.
V první řadě bychom však neměli zapomínat na sebe, protože sebepéče je v pomáhajících profesích alfou a omegou.