Aby nám spolu ve družině bylo dobře: Všímavost k potřebám druhých



Sdílet na sociálních sítích

Empatie a respekt jsou základem pro zdravé vztahy a pro budování pozitivního klimatu ve školní družině. Výchova ke všímavosti nepodporuje pouze mezilidské vztahy, ale i pochopení sebe samých a svých blízkých.

V dnešním článku si společně toto téma zarámujeme teoretickým úvodem, poté můžete čerpat mnoho inspirace z praktických aktivit. Speciální část je věnována tematickým vánočním projektům, do kterých se můžete se školní družinou zapojit.

Teoretický úvod

V dnešní době se můžeme poměrně často setkávat s pojmem „mindfulness“, který je do českého jazyka překládán jako všímavost. Jedná se tedy o schopnost, díky které můžeme plně věnovat pozornost tomu, co se děje v přítomném okamžiku, a to bez soudů a rozptýlení. V případě školní družiny se budeme soustředit převážně na všímavost k potřebám druhých. Děti se tak učí vnímat to, co jim ostatní říkají, ale soustředit se i na jejich emoce, potřeby a nálady, které ne vždy mohou být snadno čitelné.

Tato dovednost přináší mnoho benefitů ve zdravém fungování dětského kolektivu školní družiny. Podporuje budování silných vztahů mezi dětmi, učí je zodpovědnosti a týmové práci, ale i zodpovědnosti za své chování.

Opírá se o tři důležité pilíře:

Empatické naslouchání

Naslouchání je velmi důležitou součástí zdravé komunikace, a to nejen v pracovním prostředí pomáhajících profesích, ale celkově ve všech vztazích.

Svým příkladem bychom měli děti vést k tomu, aby uměly naslouchat bez toho, aniž by do konverzace vstupovaly či ji nějak hodnotily. Naopak je vhodné dát najevo svůj zájem (např. přikyvováním) a následně shrnout, zda jsme dobře porozuměli tomu, co jsme slyšeli.

Komplexní vnímání komunikace

Vhodné je děti již od útlého věku vést k vnímání neverbální komunikace, tedy gest, mimiky, postoje i tónu hlasu. Podporuje to totiž celkové porozumění emocím a pocitům komunikátora.

Uctivá reakce

Opět bychom na děti měli, nejen v komunikační oblasti, působit jako vzory, aby se od nás učily, jak reagovat na potřeby druhých respektujícím způsobem. Je vhodné vést děti k tomu, že každý si zaslouží respektující přístup, a to bez ohledu na věk.

Vychovatelé školních družin mohou podporovat všímavost v momentech, kdy interagují s dětmi či děti mezi sebou, ale také prostřednictvím výchovně hodnotných aktivit a projektů. Důležité místo má právě zapojení do činností, které děti budou bavit, ale i přirozeně tyto dovednosti budou osvojovat.

Dle vývojové psychologie jsou děti ve školní družině právě ve fázi formování sociálních dovedností, a proto je podpora empatického chování, tedy umění se vcítit do pocitů druhých a podle toho jednat. Vedeme tak děti k budování pozitivních vztahů, lepší spolupráci, ale i celkovému respektujícímu chování v životě.

Tipy na aktivity vedoucí ke všímavosti

Detektiv pocitů

Zvláště mladší děti komunikují především pomocí mimiky, gest, postavení těla či tónu hlasu.
V této aktivitě jedno dítě předvádí nějakou situaci (např. je unavené), ale bez použití slov, ostatní se snaží odhadnout jeho emoce a situaci, ve které se nachází. Vhodné je začít u snazších situací a postupně přejít ke složitějším.
Cílem aktivity je podpora schopnosti všímání si nonverbálních signálů a empatickému naladění na druhé.

Zrcadlo plné empatie

Vychovatel bude předvádět určitou emoci (například hněv, smutek či radost) a děti budou předvádět jeho odraz v zrcadle. V této aktivitě je však důležité pracovat i s mimikou, tónem hlasu, postavením těla, apod.
Cílem hry je poskytnout dětem prožití emocí a toho, jaký vliv mají na chování a vzhled člověka. Opět podporují i rozvoj schopnosti poznávání emocí druhých.

Pozoruji své okolí

Cílem této aktivity je umožnit dětem poznat svět druhých a vnímat děj okolo nich, jelikož děti mají tendenci být zaujaté vlastním světem (hračkami, kamarády, svými zážitky).
Vychovatel podnikne procházku po okolí, během které si společně s dětmi bude všímat věcí, které by při běžné procházce přehlédli. Stejně tak si všímáme, co viděné dělá s ostatními dětmi – jak reagují na určitou situaci. Tato aktivita rozvíjí dětskou pozornost a rozvíjí empatii.

Dechové cvičení

Po obědě či nějaké náročnější fyzické aktivitě můžeme děti vést k relaxačním a dechovým cvičením, které vedou ke směřování pozornosti na to, co se kolem nich děje právě teď. Výborná je například smyslová technika, která se soustředí na určitý počet vjemů, které osoba vidí/slyší/cítí/vnímá chuťově/ má hmatový vjem.

Jak se cítí kamarád?

Pravidelně můžeme zařazovat otázku „Jak se cítil ten, kdo si s námi hrál?“, a to hlavně po volné hře či po skupinových aktivitách. Také se můžeme dětí zeptat, co by asi potřeboval někdo, kdo právě prožívá určitou emoci.

Projekty podporující všímavost k potřebám druhých

Dárky pro děti v nouzi

Projekt „Krabice od bot“ je skvělou příležitostí, jak vést děti k pomoci ostatním. Společně s vychovateli a zapojením rodičů můžete připravit dárky pro děti v tíživé sociální situaci či z dětských domovů. Aktivita by měla být zahájena vysvětlením, co pro děti může znamenat, když dostanou takový dárek a proč je taková pomoc důležitá.

Můžete si tak uspořádat laskavé odpoledne, na které s dětmi upečete nějaké drobné pohoštění a společně s dětmi a rodiči připravíte dárky v krabicích. Důležité je popsat krabici pohlavím dítěte a věkem. Více o projektu naleznete na oficiálních webových stránkách.

Vzkazy pro osamělé seniory

Projekt Psaní od srdce učí děti, jak efektivně a jednoduše přinést radost těm, kteří to potřebují a zároveň podpoří jejich úchop tužky a psaní. Součástí může být i obrázek pro seniory. Přirozenou formou tak reagují na to, že i senioři mají své potřeby a pocity.

Malé ruce – velké srdce

Společně s dětmi můžete vytvořit vlastnoruční výrobky, jako jsou například různé dekorace, šperky či oblíbené nápoje a dobroty. Poté můžete realizovat trh, jehož výtěžek bude použit na pomoc potřebným. Vhodné je děti zapojit do celého procesu – pokladníci, tvorba návrhů na výrobu, příprava pozvánek, apod.

Cukroví pro sousedy

Můžete uspořádat odpoledne pro rodiče s dětmi, během kterého společně upečete cukroví a dárkově jej zabalíte. Následně se můžete vydat do okolí a udělat radost sousedům či potřebným lidem.

Vystoupení v domově pro seniory

V domově seniorů, který se nachází v blízkosti vaší školy můžete zrealizovat společnou procházku, tvoření, pečení, zpěv či divadelní představení.

Závěr

Všímavost k potřebám druhých by neměla být pouze dovednost, ale vlastně i způsob života. Buďme pro děti vzorem, který je ohleduplný a empatický. Všímavost můžeme chápat jako základní pilíř pro empatii, která má ve výchově, ale i životě, nezbytné místo. Jako pracovníci v pomáhajících profesích však nezapomínejme být všímaví i ke svým pocitům a potřebám.

Bc. Kristýna Kapounková


Reklama