Cíle:
- rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
- rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
Očekávané výstupy:
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
- vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka i obsah, ptát se)
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji apod.)
Semínkové kytičky
Pomůcky: karton, tekuté lepidlo, nůžky, špejle, papírová lepící páska, kelímek s vodou, semena – slunečnicová, dýňová, chia, fazole, čočka, hrách, cizrna, apod.
Postup: Z kartonu si vystřihneme tvar kytek a do kelímku s vodou přidáme tekuté lepidlo. Štětcem děti nanesou lepidlo s vodou na karton a poté na něj skládají jakákoliv semena. Pokud by semena nedržela, může se použít pouze tekuté lepidlo. Po zaschnutí přilepíme špejli na druhou stranu kytičky.
Plakát dětí
Pomůcky: velký formát papíru, brambory, nůž, temperové barvy, štětce a voda, korek, fixy a pastelky
Postup: Nejprve si připravíme tiskátka z brambor. Rozpůlíme podél (1-2) brambory, abychom měli různé velikosti. Na velký formát papíru si pak každé dítě obtiskne “svojí hlavu” z brambory, kterou si vybere. Tiskátka pomalujeme oranžovou nebo můžeme namíchat tělovou barvu. Po zaschnutí si děti dokreslí fixami obličej a tělo. Plakát dozdobíme po obvodu korkovým tiskátkem a necháme děti, aby si dokreslily ruce tak, že se všichni společně budou držet.
Ptáčci
Pomůcky: karton, nůžky, vodové barvy, fixy, nůžky
Postup: Z kartonu si vystřihneme tvar ptáčka, kterého pak děti pomalují vodovými barvami. Po zaschnutí mohou dokreslit peříčka a oči fixami.
Jsme tu všichni společně
Pomůcky: velký formát papíru, tužky, fixy, temperové barvy, tiskátka
Postup: Na začátku školního roku si vyprávíme o pravidlech a o společném soužití ve třídě, ve školce, ve škole. Každý si zkusí na velký papír obkreslit svojí jednu ruku, děti necháme plakát pokreslit ze všech stran a malým písmem podepíšeme. Připravíme barvy, fixy, pastelky, tiskátka a sezveme děti dohromady. Nejlepší bude práce po skupinkách (děti, kterým se překrývají ruce). Při malování děti musí komunikovat a domlouvat se, které části budou malovat a které přenechají kamarádovi, protože se ruce překrývají.