Je některá z maminek švadlena? Máte v okolí školy nebo ve městě šicí dílny a firmy s textilní výrobou? Neváhejte je oslovit a požádat o krabici textilních zbytků nebo odstřižků. Je to pravý poklad pro výtvarné a polytechnické činnosti. Jako motivaci můžeme použít téma řemeslo, pracovní profese, dárek pro radost, hračka, upcyklace, život housenky.
Cíle:
- seznámení se s profesí švadlena, jak vznikaly oděvy dříve a nyní, vybavení dílny, pomůcky na šití, názvy a rozdíly jednotlivých součástí oděvu (košile, tričko, halenka, sako, kabát)
- bezpečnost při práci
- rozvoj hrubé a jemné motoriky
- radost z vlastnoručně „ušité“ hračky
- zpracování odpadových materiálů
- přírodovědná chvilka o housenkách
Výstupy:
- bezpečná práce s jehlou a nůžkami
- rozvoj trpělivosti, pečlivosti, ohleduplnosti, představivosti
- procvičování jemné motoriky a koordinace oko – ruka
- zrakové vnímání (výběr tvarů a barev)
- třídění, porovnávání, počítání, odhad, prostorová orientace
- dokončení výrobku a úklid místa
- radost z obdarování druhých
- upcyklace
Pomůcky:
- textilní odstřižky
- bavlněný úplet (prostěradlo nebo tričko)
- výplň (zbytky dutého vlákna nebo vatelínu, nebo další odstřižky)
- bavlněná příze (Sněhurka a podobné)
- jehla s velkým uchem
- nůžky
- korálek
- černý fix
Postup:
Činnost rozvrhneme na několik dnů – zkoumáme historii oděvnictví, z čeho a jak se šilo dříve, připravujeme materiál, šijeme hlavičky housenky, atd.
Žáky seznámíme s bezpečností při práci s jehlou a nůžkami, dbáme o dostatečné místo u stolu tak, aby se vzájemně neohrožovali. Rozpracované housenky označíme jmenovkami.
1. den
Z bavlněného úpletu nastříháme kolečka – průměr asi 8 – 10 cm. Pokud máme starší žáky, můžeme stehovacím stehem po obvodu kruhu nastehovat, dovnitř „pytlíčku“ vložíme výplň a stáhneme do tvaru hlavičky, zapošijeme.
Pro oddělení s mladšími dětmi si připraví vychovatelka dostatečný počet hlaviček dopředu. Děti se na tuto činnost rády dívají a vychovatelka tak může dětem ukazovat, jak pracovat s jehlou bezpečně. Pomáhají s výplní a hlavičku pro svůj výrobek si označí papírovou jmenovkou.
2. den
Odstřižky měkkých tkanin společně nastříháme – nezáleží, jestli to jsou obdélníky, čtverce nebo nepravidelné tvary, ale všechny kousky by měly být více méně stejně velké. Tvary našich housenek mají asi 3 – 4cm.
3. den
Připravíme si přízi dlouhou asi 60cm, navlečeme do jehly a oba konce spojíme uzlíkem s korálkem – pro jistotu, aby nám tělo housenky na konci dobře drželo a kousky se nevyvlékly. Postupně navlékáme kousky tkaniny. Necháme dětem volný výběr – podle barev, tvarů, jak kdo chce.
Jakmile zbývá asi 15 cm příze, pomůžeme dětem přišít hlavičku pevně k tělu housenky. Fixem dokreslí veselý obličej a vlasy.
Závěr:
Připravte se na to, že jedna housenka je málo. Děti budou chtít tvořit další a další, celé rodiny housenek, s malými hlavičkami, velkými, dlouhé, krátké. Dopřejte všem i hru s materiálem, je uklidňující a příjemné se jen tak přehrabovat v hromádce nastříhaných kousků. Počítejte, odhadujte počet skrytý v dlani, zadejte úkol třídit podle kritérií, skládejte řady, obrázky, co vás ještě napadne? Zahrajte si s housenkami divadlo, vymyslete příběh, seřaďte je podle velikosti. Obdarujte kamaráda, sourozence, babičku, dědečka…jaký je to pocit, udělat radost druhému? Vyzdobte si housenkami třídu. Ale především zdůrazňujte dětem, že práce s jehlou je jen pro ty, co umí dodržovat pravidla bezpečnosti a chovají se k sobě i jiným zodpovědně a ohleduplně, neohrožují pracovní prostor druhých.