Housenka si leží, i když běží aneb roztomilá housenka ze zbytků látek



Sdílet na sociálních sítích

Je některá z maminek švadlena? Máte v okolí školy nebo ve městě šicí dílny a firmy s textilní výrobou? Neváhejte je oslovit a požádat o krabici textilních zbytků nebo odstřižků. Je to pravý poklad pro výtvarné a polytechnické činnosti. Jako motivaci můžeme použít téma řemeslo, pracovní profese, dárek pro radost, hračka, upcyklace, život housenky.

Cíle:

  • seznámení se s profesí švadlena, jak vznikaly oděvy dříve a nyní, vybavení dílny, pomůcky na šití, názvy a rozdíly jednotlivých součástí oděvu (košile, tričko, halenka, sako, kabát)
  • bezpečnost při práci
  • rozvoj hrubé a jemné motoriky
  • radost z vlastnoručně „ušité“ hračky
  • zpracování odpadových materiálů
  • přírodovědná chvilka o housenkách

Výstupy:

  • bezpečná práce s jehlou a nůžkami
  • rozvoj trpělivosti, pečlivosti, ohleduplnosti, představivosti
  • procvičování jemné motoriky a koordinace oko – ruka
  • zrakové vnímání (výběr tvarů a barev)
  • třídění, porovnávání, počítání, odhad, prostorová orientace
  • dokončení výrobku a úklid místa
  • radost z obdarování druhých
  • upcyklace

Pomůcky:

  • textilní odstřižky
  • bavlněný úplet (prostěradlo nebo tričko)
  • výplň (zbytky dutého vlákna nebo vatelínu, nebo další odstřižky)
  • bavlněná příze (Sněhurka a podobné)
  • jehla s velkým uchem
  • nůžky
  • korálek
  • černý fix

Postup:

Činnost rozvrhneme na několik dnů – zkoumáme historii oděvnictví, z čeho a jak se šilo dříve, připravujeme materiál, šijeme hlavičky housenky, atd.
Žáky seznámíme s bezpečností při práci s jehlou a nůžkami, dbáme o dostatečné místo u stolu tak, aby se vzájemně neohrožovali. Rozpracované housenky označíme jmenovkami.

1. den

Z bavlněného úpletu nastříháme kolečka – průměr asi 8 – 10 cm. Pokud máme starší žáky, můžeme stehovacím stehem po obvodu kruhu nastehovat, dovnitř „pytlíčku“ vložíme výplň a stáhneme do tvaru hlavičky, zapošijeme.
Pro oddělení s mladšími dětmi si připraví vychovatelka dostatečný počet hlaviček dopředu. Děti se na tuto činnost rády dívají a vychovatelka tak může dětem ukazovat, jak pracovat s jehlou bezpečně. Pomáhají s výplní a hlavičku pro svůj výrobek si označí papírovou jmenovkou.

2. den

Odstřižky měkkých tkanin společně nastříháme – nezáleží, jestli to jsou obdélníky, čtverce nebo nepravidelné tvary, ale všechny kousky by měly být více méně stejně velké. Tvary našich housenek mají asi 3 – 4cm.

3. den

Připravíme si přízi dlouhou asi 60cm, navlečeme do jehly a oba konce spojíme uzlíkem s korálkem – pro jistotu, aby nám tělo housenky na konci dobře drželo a kousky se nevyvlékly. Postupně navlékáme kousky tkaniny. Necháme dětem volný výběr – podle barev, tvarů, jak kdo chce.

Jakmile zbývá asi 15 cm příze, pomůžeme dětem přišít hlavičku pevně k tělu housenky. Fixem dokreslí veselý obličej a vlasy.  

Závěr:

Připravte se na to, že jedna housenka je málo. Děti budou chtít tvořit další a další, celé rodiny housenek, s malými hlavičkami, velkými, dlouhé, krátké. Dopřejte všem i hru s materiálem, je uklidňující a příjemné se jen tak přehrabovat v hromádce nastříhaných kousků. Počítejte, odhadujte počet skrytý v dlani, zadejte úkol třídit podle kritérií, skládejte řady, obrázky, co vás ještě napadne? Zahrajte si s housenkami divadlo, vymyslete příběh, seřaďte je podle velikosti. Obdarujte kamaráda, sourozence, babičku, dědečka…jaký je to pocit, udělat radost druhému? Vyzdobte si housenkami třídu. Ale především zdůrazňujte dětem, že práce s jehlou je jen pro ty, co umí dodržovat pravidla bezpečnosti a chovají se k sobě i jiným zodpovědně a ohleduplně, neohrožují pracovní prostor druhých.

Petra Pilná
Vychovatelka


Reklama