![](https://www.nasedruzina.cz/wp-content/uploads/2022/10/otazky_a_odpovedi.jpg)
„Budu moc vděčná za odpověď ohledně PHmaxu. Chápu správně, když máme 4 oddělení ŠD, dle PHmaxu 97,5 hodin na celou ŠD, že se máme vejít do tohoto čísla?“
Iveta S.
Odpovídá: Filip Sedláček, DiS.
(vedoucí vychovatel, šéfredaktor portálu)
Výpočet PHmax jako takový je relativně přímočarý a jednoduchý, nejčastěji se vychovatelé ztrácí spíše v metodice, která obsahuje mnoho výjimek a dodatečných pravidel. Toto téma by si jistě vysloužilo samostatný článek o rozsahu několika stran, ideálně zodpovězený právníkem z oboru školství, či školním inspektorem.
Základní výpočet:
x/27=y
kde:
x je počet všech žáků přihlášených do ŠD k pravidelné docházce
27 je maximální průměrný počet žáků v oddělení, stanovený metodikou
y je po zaokrouhlení nahoru počet oddělení, které lze zřídit
Tabulka:
Po získání výsledku (v našem příkladu značeném y) nahlédneme do příslušného řádku tabulky, kde zjistíme maximální počet hodin přímé práce (PP) všech vychovatelů dohromady za týden, tzv. PHmax.
![](https://www.nasedruzina.cz/wp-content/uploads/2022/10/phmax-1-1024x500.png)
Součet hodin přímé práce všech vychovatelů týdně tudíž může být nižší, ale nesmí být vyšší, než toto číslo.
Jak vedoucí vychovatel/ka či zástupce/zástupkyně ředitele/ky hodiny mezi vychovatele rozdělí, je v podstatě lhostejné, relevantní je pro tyto potřeby pouze finální součet. Je však potřeba zohlednit, zda ve vaší škole k plnému úvazku patří 28, 29, či 30 hodin přímé práce a také pokrácený počet hodin PP vedoucí/ho vychovatele/ky.
Příklad z praxe:
Družina v předchozím roce měla přihlášených 240 žáků, hodnota (y) tedy činila 8,88. Zřízeno bylo 9 oddělení, přijato 9 vychovatelek, jejichž součet hodin PP činil 217 hodin. PHmax byl tedy splněn, protože limit pro devět oddělení je 227,5.
V následujícím školním roce se do ŠD však přihlásilo pouhých 205 žáků, hodnota (y) tak činila jen 7,59 a zřízeno tedy mohlo být pouze 8 oddělení. Úvazky z předchozího roku tak musely být pokráceny o minimálně 22 hodin PP, tj. o téměř jeden celý úvazek a zároveň musel být propuštěn jeden z vychovatelů a jeho oddělení rozpuštěno pro doplnění ostatních.
Výjimky a zvláštní případy:
Metodika PHmax stanovuje celou řadu výjimek z pravidla a zvláštních případů, např.
- Pokud má vaše družina méně než 4 oddělení, platí pravidla trochu jiná
- Pokud máte některá oddělení zřízena dle §16, tzv. „speciální“ oddělení, je potřeba si také metodiku detailně nastudovat
- Pokud máte výjimku od zřizovatele, může být průměrný maximální či minimální počet žáků v oddělení jiný, řídí se pak kapitolou 6 metodiky
Kdy počítat a jak výpočet vykázat:
Zde nastává trochu rozpor. Reálný počet přihlášených účastníků zjistíme obvykle v polovině září, kdy už jsou vychovatelé přijati a v plném pracovním nasazení. Dodatečné propouštění je pak velmi nepříjemné a pro ředitele administrativní noční můra. Některé školy právě proto požadují závazné přihlášky do ŠD již v červnu. Tak či tak je potřeba mít vše v pořádku pro říjnový výkaz Z 2-01.