Než se mnohonožky uloží pod spadané listí k zimnímu spánku, můžeme je na vycházce pozorovat a přečíst si zajímavosti o jejich životě. A také si je můžeme vyrobit ze zbytků vlny a větvičky lísky nebo jiného vhodného keře nebo stromu.
Ve třídě nám udělá radost celá veselá mnohonožčí rodina.
Cíle:
- rozvoj přírodovědných znalostí
- rozvoj tvořivosti a fantazie, procvičení a zdokonalování hrubé i jemné motoriky, koordinace
- procvičení mluvidel, dramatizace vymyšleného příběhu
- vědomé dodržování bezpečnosti při práci
- upcyklace
- trpělivost
- odhad velikosti a délky
- manipulace a „hraní“ si s jemným materiálem
- hry s barvami
Očekávané výstupy:
- dodržování pracovního postupu a pečlivost
- tvoření podle fantazie na základě pozorování v přírodě
- ohleduplnost k ostatním a dodržování bezpečnosti
- odhad, měření
- úklid svého pracovního místa
- vědomé zpracování přírodního odpadu a zbytkových materiálů
- rozvoj vnímání barev, struktur materiálů
- hračka pro radost nebo dárek
- rozdíl mezi stonožkou a mnohonožkou
- písnička o stonožce
Pomůcky:
- klacíky keřů nebo stromů, nařežeme na vhodnou velikost (10 – 20cm ), průměr asi 1 až 3cm
- zbytky vlněných přízí nebo jiných materiálů
- karton 15x15cm
- nůžky, fixy
Postup:
Z vycházky si přineseme klacíky a větve z keře lísky, nebo jiné. Nařežeme na potřebnou velikost. Fixem nakreslíme na konec řezu obličej.






Na karton namotáme vlnu – přízi si můžeme spojit do více pramenů. Vlnu uprostřed kartonu přestřihneme a opatrně bereme několik vláken, přehneme napůl, smyčku podvlékneme pod klacík a liščí smyčkou protáhneme oba konce vláken a utáhneme. Další a další smyčky vážeme těsně k sobě, až zaplníme skoro celý klacík – tělo mnohonožky. Barvy vlny vybíráme podle svého. Na oba kraje klacíku zauzlíkujeme provázek nebo kousek vlny jako držátko a „nožičky“ zastřihneme do stejné délky.









Mnohonožky si vyrobíme v různých velikostech a délkách, zahrajeme si s nimi krátké divadlo, zazpíváme si, vyzdobíme třídu nebo umístíme do podzimního zátiší s listy.
Můžeme je řadit od největší po nejmenší, podle barev, podle množství vlněných „nožiček“, změřit je všechny dohromady v jedné řadě, vymýšlet jejich jména. Co vás ještě napadá?













