Spolupráce se zákonnými zástupci je klíčová pro vytvoření důvěrného vztahu i efektivní práci se samotným dítětem. Zapojení rodičů či dalších rodinných příslušníků do dění ve školní družině představuje důležitou oblast volnočasové pedagogiky, jež může významně přispět ke zvýšení kvality činností školní družiny, posílení vztahů mezi školou a rodinou i nabourání určitého stereotypu.
V dnešním článku se zaměříme na teoretický rámec efektivní spolupráce s rodiči, větší část bude opět věnována praktickým tipům, jak tuto spolupráci co nejefektivněji realizovat.
Benefity zapojení rodičů do dění školní družiny
Spolupráce školy/školní družiny a rodiny je klíčová. Můžeme si ji představit jako most, jež propojuje dva světy dítěte, ve kterých tráví nejvíce času. Podporuje také formální a neformální vzdělávání, komunikaci a posiluje důvěru všech aktérů volnočasového vzdělávání.
Rodinu (pokud se nejedná o patologické prostředí) i školní družinu spojuje společný cíl – zájem o to nejlepší pro dítě. Rodiče nám často mohou svými zkušenostmi a znalostmi o dítěti pomoci nahlédnout na jeho prožívání a chování jinýma očima. Zároveň pokud rodiče rozumí významu školní družiny, volné hry a střídání různých typů aktivit, můžete společně objevit silnou stránku dítěte, kterou rodiče poté mohou rozvíjet i doma.
V úvodu tohoto článku jsem zmínila, že zapojení rodičů do dění ve školní družině je vhodné i pro nabourání určitého stereotypu. V praktické části si probereme několik typů aktivit, jak mohou rodiče přispět svými nápady, dovednostmi či zdroji.
Budování pozitivního vztahu založeného na důvěře je základním pilířem v práci s lidmi. Děti, pomocí zájmu rodičů o dění ve školní družině, mohou prohloubit svůj vztah ke školní družině, vychovateli, ale i rodičům. Také se mohou cítit více motivované. Stejně tak i zákonní zástupci mohou lépe vnímat, že se jedná o bezpečný prostor a lépe si tak mohou vytvořit důvěru a informovat vás například o dění v rodinném životě, které může mít vliv na chování dítěte.
V neposlední řadě je velkým benefitem pocit budování komunity, a to i mezi samotnými rodinami dětí.
Klíčové aspekty efektivní spolupráce s rodiči
Spolupráce se zákonnými zástupci by měla být, stejně tak jako s dětmi, založena na vzájemné důvěře, respektu, otevřené komunikaci a možnosti zapojení všech zúčastněných stran.
Tato spolupráce by měla být postavena na čtyřech základních aspektech:
Transparentnost
Rodiče by měli být informováni o tom, co se aktuálně ve školní družině děje, jaké máte nastavené cíle či plánované programy. Pokud rodiče porozumí důležitosti školní družiny a nebudou na ni nahlížet pouze jako na „hlídací koutek“, komunikace mezi vámi bude probíhat na úplně jiné úrovni. Samozřejmostí je domluva určitého místa (ideálně více míst), kde takovéto informace rodiče získají (např. nástěnka, web školy, on-line systém, apod.).
Vytvoření prostoru k dialogu
Stejně jako s dětmi, i u zákonných zástupců bychom se měli snažit o vytvoření důvěrného prostředí. Poskytněte rodičům prostor pro sdílení názorů i jejich nápadů. Ideální je využít možnost anonymní (např. aplikace SliDo), ale i v rámci osobního setkání.
Vhodná realizace aktivit
U realizace aktivit, do kterých chcete zapojit i rodinné příslušníky je vhodné mít na paměti nutnost časové dostupnosti i obměny různých typů akcí a aktivit, aby tak byly zajímavé pro různé typy rodin. Doporučuji pravidelné střídání typů aktivit i časů jejich realizace. Vhodné je také využít možnost ankety/hlasování pro ideální konání dané akce.
Podpora rodičovské iniciativy
Pokud se vám podaří vytvořit důvěryhodné prostředí a nastavit si vhodnou spolupráci s rodiči, nezapomeňte dát najevo, že si vážíte jejich nápadů a společně využijte jejich schopnosti při realizaci programů.
Praktické tipy: zapojení rodičů do dění ve školní družině
Při komunikaci s rodiči bychom neměli zapomínat na pravidelnost, v on-line podobě je vhodné komunikovat s rodiči prostřednictvím stejné aplikace jako využívá třídní učitelka, aby nedošlo k zahlcení. Dále doporučuji využívat i nástěnku ve škole s aktuálními informacemi, plány na blízké období či fotografiemi z různých akcí.
Komunikace s rodiči s odlišným mateřským jazykem by měla být spíše stručnější, aby bylo snazší ji přeložit a porozumět ji.
Své důležité místo má i využívání pozitivní zpětné vazby, informujte rodiče o hezkých momentech ve školní družině, pokrocích dětí, ale i o reflexi společných akcí, což může přispět k motivaci ostatních rodičů k budoucímu zapojení.
Příprava na zapojení rodičů do dění v ŠD
Než se přesuneme ke konkrétním akcím, které v rámci školní družiny můžete s rodiči realizovat, podíváme se na důležité kroky, které by měly realizaci takové akce předcházet:
Spolupráce napříč školní družinou
Na samotném počátku by měl proběhnout brainstorming a sjednocení nápadů a představ o takovéto spolupráci mezi vychovateli. Toto setkání by mělo proběhnout opakovaně, a to i po určitém čase realizace takovéto spolupráce, kdy se společně ohlédnete a reflektujete silné a slabé stránky zapojení rodičů do dění školní družiny/konkrétních akcí.
Analýza potřeb a zájmů rodičů
K tomu, abychom zjistili, o jaký typ spolupráce by rodiče měli zájem, jaké aktivity preferují a jaké jsou jejich časové možnosti, můžeme využít jednoduchý dotazník. Ten si spolu s dalšími vychovateli můžete vytvořit na společné schůzce – viz předchozí bod.
Informování rodičů
Již na začátku školního roku můžete rodiče informovat o možnosti a vaší představě zapojení rodičů do dění školní družiny. Vytvořit můžete také informační brožuru, kterou dáte rodičům k dispozici na školní nástěnku či v on-line podobě. Informování by mělo být pravidelné, ale ne příliš zatěžující.
Tvorba plánu
V plánu by měly být zahrnuty jednorázové akce i možnosti pravidelné spolupráce. Společně s dalšími vychovateli můžete vytvořit plán akcí na určité časové období, které můžete pravidelně s rodiči doplňovat.
Práce s možnými překážkami/komplikacemi
Při přípravě a realizaci zapojení rodičů do dění školní družiny mohou samozřejmě nastat určité překážky. Je tedy vhodné neklást si příliš vysoké cíle, aby u vás nedošlo k frustraci či později k syndromu vyhoření. Vhodná je i pravidelná realizace setkání s ostatními vychovateli, které může být i jistou formou psychohygieny.
Nejčastější překážkou může být nedostatek času rodičů, proto je vhodné nabídnout různé formy zapojení do děje školní družiny, a to formou jednorázových akcí nebo třeba i přispění materiálem (např. darováním výtvarných potřeb).
Další překážkou může být malý zájem rodičů, což je typické zvláště, pokud se jedná o novou situaci pro rodiče. V některých případech pomůže čas, v jiných zase důkladnější mapování zájmu rodičů či ukázky projektů, do kterých se zapojili jiní rodiče.
Častým problémem je nedostatečná komunikace, a proto zvláště v začátku této realizace, aktivně rodiče oslovujte, dejte najevo váš zájem, ale i respekt k jejich rozhodnutím, reflektujte proběhlé akce a vytvořte bezpečný prostor pro komunikaci.
Osvědčené tipy na aktivity pro zapojení rodičů do dění ve školní družině
Kreativní akce pro děti a rodiče
Nejčastější formou je realizace tvořivých dílen pro děti a jejich rodinné příslušníky. Může se jednat o tvoření vztahující se k určitému období v roce (vánoční ozdoby, velikonoční dekorace, zimní tvoření, apod.) či společné vaření/pečení, kterým poté obdarujete i další osoby (např. sousedy v blízkosti školy, domov seniorů, apod.).
Vhodné je také zapojení zájemců ze stran rodičů, kteří se věnují nějakým specifickým dovednostem – např. práci se dřevem či šití. Realizována může být ukázka jejich práce či se mohou podílet na přípravě programu pro ostatní.
Tematické dny
Využijte fantazii vychovatelů, rodičů i dětí a společně vymyslete různé tematické dny – mohou být inspirovány pohádkami, speciálními dny (apríl – den naruby, světový den zdraví, apod.) či zájmy jednotlivců (sport, tvoření, zpěv, apod.).
Realizovat můžete „Den povolání“, ve kterém zájemci z řad rodičů interaktivním způsobem představí své profese či zorganizují exkurzi ve své práci. Oblíbený je také tematický den zaměřen na cestu kolem světa, v rámci kterého si můžete s dětmi a rodiči připravit tradiční pochoutky z různých koutů světa.
Čtenářské odpoledne
Rodiče či další rodinní příslušnici mohou přijít do družiny předčítat dětem své oblíbené pohádky/příběhy z dětství. Na tuto četbu poté může být navázána další aktivita – divadelní představení, výtvarná aktivita či hra na hádání rolí.
Společenské akce
Společně můžete realizovat akce, které budou mít formální přesah a děti se tak budou moci zábavnou formou učit etiketě. Oblíbený může být například vánoční ples.
Stejně tak úspěšná je i realizace neformálních akcí jako jsou sportovní turnaje či rodinné pikniky.
Rodiče jako dobrovolníci
Nabídněte rodičům možnost účastnit se školních výletů či akcí jako dobrovolníci – doprovod či pomoc na stanovišti. Dalším typem dobrovolnického zapojení je asistence při volnočasovém kroužku.
Společné zvelebování družiny
Jako poslední typ aktivit zde uvádím aktivity na zvelebování prostoru školní družiny a okolí, kdy společně můžeme sázet květiny, stromy, tvořit výzdobu či pomáhat s malováním nástěnek.
Závěr
V závěru tohoto článku bych ráda zdůraznila, že zapojení rodičů do činností školní družiny je velkým benefitem nejen pro děti, ale i pro samotné rodiče, jelikož se zvyšuje jejich povědomí o vzdělávání, prohlubují se vztahy s dětmi, ale také dochází k budování důvěry s vychovatelem.
Z hlediska vychovatelů se jedná o příležitost k obohacení programu školní družiny, čerpání nové inspiraci, ale i navazování partnerských vztahů s rodinnými příslušníky. Zásadní je otevřená komunikace, respekt k časovým možnostem rodičů a zajímavý program, který bude přínosem i zábavou pro všechny. Hlavním benefitem je, že taková školní družina není pouze místem pro děti, ale pro celou školní komunitu.
Za celý tým „Naše družina“ Vám přeji mnoho příjemně strávených společných chvil s dětmi i jejich rodinnými příslušníky!