V tomto článku se podíváme blíže na téma konfliktů na pracovišti. Konflikty na pracovišti bývají velmi nepříjemné a dokážou nám velmi znepříjemnit každodenní pracovní, ale někdy dokonce i osobní život. Konflikt v práci se týká jakékoli neshody nebo sporu, ke kterému dochází mezi dvěma nebo více jednotlivci, anebo skupinami lidí v rámci organizace. Existuje mnoho různých příčin a typů konfliktů na pracovišti, kterými jsou např. rozdíly v názorech, hodnotách, cílech nebo dokonce osobnostech lidí, se kterými spolupracujeme. Pokud nejsou konflikty na pracovišti správně řízeny či mediovány, mohou být škodlivé pro well-being jednotlivce – nemluvě o dopadu na soudržnost a výkon týmu. Proto je nezbytné, aby byl vyhrazen dostatečný čas na identifikaci příčin a hledání možností konstruktivního řešení.
Negativní dopady neřešených konfliktů na pracovišti
Negativní dopady neřešených konfliktů na pracovišti jsou velmi nepříjemným doprovodem často dlouhotrvající neřešené krize na více úrovních pracovního týmu či celého managementu. Dlouhodobá zátěž a stres mohou nakonec vést k syndromu vyhoření, dlouhodobé pracovní neschopnosti či nutnosti zcela odejít ze zaměstnání. Níže popisujeme konkrétní dopady neřešených konfliktů:
- Stres, depresivní stavy a úzkost – konflikty v práci mohou být pro vás hlavním zdrojem stresu a úzkosti, zvláště pokud se cítíte přímo zapojeni nebo ovlivněni tímto problémem. To může vést ke vzniku různých symptomů týkajících se duševního a fyzického zdraví, jako jsou bolesti hlavy, únava, nespavost, nechutenství či déletrvající období smutku a demotivace.
- Pokles motivace, produktivity a ztráta sebedůvěry – konflikt na pracovišti může srazit vaše sebevědomí, pokud obdržíte negativní zpětnou vazbu nebo jste kritizováni neoprávněně, nebo bez dostatečného vysvětlení a adekvátního kontextu.
- Nepřítomnost na pracovišti z důvodu nemoci – s nefunkčními pracovními vztahy a atmosférou se může stát, že budete více nemocní, nevědomky budete vyhledávat příležitosti jak nebýt v práci atd.
- Úplná rezignace nebo propuštění – tak, abyste se vyhnuli dlouhodobě neřešenému konfliktu, nízká spokojenost s prací může vést k tomu, že se rozhodnete změnit zaměstnání, naopak ve scénářích, kdy konflikt eskaluje, to může vést k zásahům vedení a rozhodnutím, se kterými nebudete spokojeni.
Možnosti řešení konfliktů a náročných situací
Schopnost zvládnout konflikty se spolupracovníky je důležitou dovedností, kterou musíte mít, když se ucházíte o nové zaměstnání nebo zlepšujete své zkušenosti ve své současné pracovní roli. Při pracovním pohovoru se vás možná zeptali na váš přístup ke zvládání konfliktů. Klíčem je dokázat o zjevných neshodách či problémech otevřeně a s respektem hovořit. Zde uvádíme příklady strategií, kterých můžete při řešení konfliktů využít:
- Podporujte pozitivní pracovní prostředí – aktivní hledání způsobů řešení náročných situací může pomoci zmírnit nahromaděné napětí a vytvořit příjemnější pracovní prostředí pro všechny zaměstnance. To zase může vést k lepším pracovním vztahům, spokojenosti s prací a týmové soudržnosti – je to výhoda pro všechny! Užitečným nástrojem mohou být např. formulace: „Všiml/a jsem si, že mezi námi vše nefunguje tak, jako doposud. Je něco, co bych mohl/a dělat jinak?“ nebo „Vnímám, že je mezi námi určité napětí, rád/a bych to s tebou probral/a.“ Jít vstříc příležitosti řešit konflikt na svojí straně dává otevřenou možnost druhé straně. Pokud ji druhá strana využije, je zjevné, že má rovněž zájem konfliktní situaci řešit.
- Zabraňujte eskalaci – pokud konflikty mezi spolupracovníky nejsou řešeny včas, mohou rychle eskalovat a jejich řešení je ještě obtížnější. To může dokonce vést k vážnějším následkům, jakými je šikana, obtěžování nebo diskriminace. Včasným řešením konfliktů můžete situaci zvládnout a uchránit se před těmito negativními důsledky. Užitečným nástrojem mohou být např. formulace: „Vnímám, že se dostáváme do bludného kruhu, který může být pro nás všechny slepou uličkou. Napadá tě, co bychom mohli společně udělat jinak?“ nebo „Všiml/a jsem si, že ti dlouhodobě vadí nějaké věci. Rád/a bych s tebou probrala, zdali na tom můžeme společně něco změnit.“
Závěrem snad jen zdůrazněme jednu radu: Buďte profesionální! Profesionální a konstruktivní řešení konfliktu se spolupracovníkem či nadřízeným je důkazem zralosti.
To vám pomůže minimalizovat negativní dopady náročných situací, zlepšit vaši spokojenost v práci
a prokázat vaši schopnost zvládat obtížné situace s respektem.