Tradiční řemesla ve školní družině – 2. část – praktické ukázky činností



Sdílet na sociálních sítích

V první části seriálu jsme si vysvětlili, jak se získávají a zpracovávají rostlinná i živočišná vlákna, nyní se již můžeme zaměřit na činnosti, které lze snadno realizovat ve školní družině a jejich praktickou aplikaci.

Vlna:

Můžete vyzkoušet vlnu plstit – jak mokrou metodou s mýdlem, tak suché plstění se speciální plstící jehlou, ale zde pozor na bezpečnost, jehla je opravdu ostrá a navíc se zářezy v protisměru vpichu, doporučuji pracovat s jen malou skupinkou nebo staršími dětmi, pracujte opravdu pozorně a v klidu a vždy pod vaším dohledem. Plstěním vznikají oděvní doplňky – klobouky, nebo oděvy – kabáty, vlněné součásti valašského kroje – kalhoty, vesty, atd.
Až pojedete na výlet do Valašského muzea v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm, zastavte se v areálu Mlýnské doliny, kde najdete valchu, na které se vlněná sukna valchovala, aby se povrch látky zpevnil – zplstil. Na řemeslných programech tady určitě potkáte přadlenu s kolovratem i tkadlenu s tkalcovským stavem.

Příze:

Určitě se najdou prarodiče nebo tety, kterým doma leží taška s klubíčky nepotřebné vlněné příze, která vám nyní skvěle poslouží k dalším námětům. Vyrobte si bambulky, zkuste vyšívat do mřížkové podložky, upleťte si vlněné nebo lněné copy a vyzkoušejte, jak vám sluší, „natáhněte“ si ve třídě pavoučí síť a prolézejte mezi vlákny – kdo se chytí?

Nevěřili byste, jak těžké je pro děti motat přízi do klubíčka, kdo bude rychlejší? Kdo má větší klubíčko? Kdo hodí na cíl?
Můžete také třídit podle různých kritérií – barvy, síly, jemnosti, pevnosti.
Nezapomeňte dětem sdělit, že ne všechna vlna je živočišného původu. Sice bychom si přáli, aby chovatelé ovcí našli odbyt pro každoroční tuny nastříhané ovčí vlny, ale většina nabízených přízí v obchodech je z umělých vláken, aby byla cenově dostupnější. Jen tak mimochodem, věděli byste, kolik kilogramů vlny za rok můžete nastříhat z jedné ovečky? A že od některých oveček se vlna na předení nehodí, protože naroste moc krátká?

Připravte si výstavku pletených výrobků z pravé ovčí nebo jiné živočišné vlny a srovnejte vlastnosti s výrobky z umělé příze. Co je ekologičtější?
Možná vás napadne se staršími dětmi vyzkoušet háčkování nebo pletení. A co třeba dnes tak módní macramé, které my pamatujeme z 80. let jako drhání. Se silnými vlákny to určitě půjde.
Experimentujete rádi? Co třeba vyzkoušet chomáčky ovčí vlny nabarvit přírodními barvami? Použijte je do hmyzích domečků. Vyrobte si vzorník různých vláken, o kterých byla řeč.

Zapojte svou fantazii a tvořivost, zamyslete se, do kterých zájmových či rekreačních činností vaše nápady začleníte, jaké výchovně vzdělávací cíle jimi plníte a které klíčové kompetence posilujete.

Domácí úkol: vyhledejte v historii tkaní, jak vzniklo slovo PLATIT.

No a příště si už určitě něco utkáme…

Petra Pilná
vychovatelka ŠD


Reklama