
V dnešním uspěchaném světě, kdy jsou děti zahlceny mnoha podněty a zažívají různé stresové situace, je potřeba je již od útlého věku vést k cílenému zastavení se, zklidnění mysli a soustředění na přítomnost. V tomto článku se zaměříme na jeden z účinných nástrojů – mindfulness.
Teoretický úvod
Pojem „mindfulness“ do českého jazyka překládáme jako vědomou všímavost, jedná se o schopnost být plně přítomen v daném okamžiku a vnímat své myšlenky a pocity bez hodnocení. Klíčové je právě vnímání sebe sama, svého okolí, uvolnění napětí a zpomalení mysli.
Příznivé účinky má nejen na dospělé, ale i na děti. U dětí je klíčová podpora seberegulace emocí, snížení napětí a úzkosti a rozvoj schopnosti soustředění.
Právě pro potřeby školní družiny nabízí možnosti pro podporu vzájemného porozumění, pozitivního klimatu a tvorby zázemí pro zdravý psychický vývoj.
Benefity mindfulness pro děti:
- zlepšení mezilidských vztahů – díky podpoře porozumění a empatie
- podpora koncentrace – díky soustředění se na jednu věc
- rozvoj emoční inteligence – lepší porozumění vlastním emocím a poskytování nástrojů k efektivní regulaci
- snížení stresu – efektivní nástroj pro zvládání stresových situací
Mindfulness v režimu školní družiny
Prostor školní družiny je ideálním prostředím pro zavádění mindfulness, jelikož nabízí prostor pro uvolnění a relaxování po školním dni. V této části článku se zaměříme na to, jak tento nástroj přirozeně integrovat do běžného denního režimu.
Vědomé stravování
Přirozenou cestou zavedení mindfullness do běžného režimu dne je stravování se s plnou pozorností. Dalším benefitem je také podpora budování zdravého vztahu k jídlu. Nejprve tuto všímavost můžeme zkoušet v rámci ochutnávacích aktivit (např. ochutnávání jídel bez zraku) a poté ji převádět i do každodenního stravování. Důležité je soustředit svou mysl na chuť, vůni či texturu jídla.
Všímavé pozorování
Další vhodnou možností je podpora přirozené dětské zvídavosti a pozorování okolí. Vhodné je začít nejprve v terénu, například na procházce a postupně můžeme zkusit zařadit i v prostorech školní družiny. Společně s dětmi se můžete zaměřit na drobné detaily, které bychom jinak přehlédli – barvy, zvuky, vůně, apod.
Tiché chvilky
Pravidelně můžete zkusit zařazovat krátké chvilky ticha, ideálně na začátku odpoledne či po nějaké pohybově náročnější aktivitě. Děti se mohou pohodlně usadit a soustředit se na svůj dech a vjemy, které vnímají. Nejprve je vhodné začít s kratším časovým úsekem a postupně navyšovat.
Tip! Osvědčilo se mi takto s dětmi vytvořit společnou výtvarnou činností chlapečka „Ticháčka“, který měl nakreslený ukazováček před ústy, a vždy, když jsem dětem tento obrázek ukázala, věděly, že nyní mají tichou chvilku. Zmenšenou verzi jsem často brala s sebou na procházky a výlety.
Vědomý dech
Společně si můžete nacvičit správný dech, například při počtu do 4 (při nádechu počítat do 4, poté na 4 sekundy zadržet dech a pomalu opět na 4 doby vydechnout). Tento proces je vhodné několikrát zopakovat. Děti tak mohou snížit svou úzkost, zlepšit soustředění a zklidnit mysl. Jedná se o jednoduchou techniku, kterou mohou používat kdykoliv, když se budou cítit vystresovaně.
Zařazení jógy
Pravidelné vědomé uvolňování těla či jemné protahování přispívá k lepšímu vnímání sebe sama. Vhodné je jejich zařazování i v rámci pohybových her pro závěrečnou relaxaci. Cvičení „Tělo jako strom“, ve kterém se děti nacházejí v leže na zemi a s výdechem uvolní všechny části těla, slouží k uvolnění a je vhodné zařadit pro zklidnění například po tělesné aktivitě.
Tipy na aktivity
Tichý deník
Libovolný formát a zpracování deníku, do kterého si každé dítě zaznamenává své pocity a myšlenky. Jedná se tak o nástroj pro sebereflexi, který by měl být bezpečným místem pro děti.
Meditační pohádka
V rámci odpočinku po obědě či po tělesné aktivitě můžete dětem vyprávět příběh s prvky mindfulness – o zvířátku, které se ve stresu naučilo dýchat a zklidnilo tak svou mysl, apod. Dětem to pomáhá s vizualizací a pomocí dýchání dochází ke zklidnění.
Moc hezky zpracované pohádky s mindfulness přesahem naleznete v knize „Příběhy z měsíční houpačky“.
Sochovaná
Při této aktivitě je důležitý rozvoj soustředění. Děti stojí nebo sedí v klidu a snaží se být co nejvíce ztuhlé, jako sochy. Jakmile některé dítě udělá pohyb nebo se zasměje, začíná znovu. Jedno dítě může představovat sochaře, který ve vzduchu předvádí tvarování sochy a úkolem dětí je se podobně postavit/narovnat, apod. Tato aktivita podporuje vzájemnou všímavost.
Závěr
Nejzásadnějšími benefity mindfulness ve školní družině je podpora relaxace, rozvoj koncentrace a péče o duševní pohodu. I krátké chvíle mohou vést k vytvoření pohodového prostředí a k podpoře vědomého zastavení se.