Aby nám spolu ve družině bylo dobře: Deset aktivit k teambuildingu pro děti



Sdílet na sociálních sítích


Teambuilding můžeme do českého jazyka přeložit jako budování týmového ducha. Právě mladší školní věk je vhodným období
m
pro rozvoj schopností spolupráce, komunikace a řešení problémů v kolektivu. V dnešním článku společně probereme klíčové aspekty teambuildingu. Pro praxi je však nezbytné umět aplikovat efektivní a zábavné aktivity, což vede ke zlepšením vztahů mezi dětmi a rozvoji klíčových dovedností. Větší část článku se tedy zaměřuje na praktické tipy na aktivity.


Úvod

Teambuilding pro děti mladšího školního věku se zaměřuje na několik klíčových aspektů, které vedou k efektivní podpoře rozvoje sociálních dovedností. Samozřejmostí je přizpůsobení aktivit individuálním charakteristikám dětí, věkové kategorii, složení třídy, ale i zájmům, aktuálním situacím a potřebám.

Jedná se o tyto klíčové aspekty:

  1. Komunikace: Děti bychom měli průběžně vést k tomu, aby uměly naslouchat ostatním, diskutovat o svých názorech a komunikovat mezi sebou v běžných, ale i vypjatých situacích za pomoci vychovatele.
  2. Spolupráce: Aktivity (nejen) školní družiny by místo soutěživosti měly vést spíše k podpoře týmového ducha, vzájemnému podporování a pochopení zásady fair-play.
  3. Respekt: Vzájemný respekt je nezbytný pro naplnění ostatních aspektů. Bezpochyby musí nejprve vycházet z osobnosti vychovatele, a to jak k ostatním vychovatelům, dětem, ale i zákonným zástupcům. Svým vzorem pak děti můžeme vést k vzájemnému respektu individuálních odlišností, jiných názorů, ale i některým situacím.
  4. Řešení problémů: V situaci řešení problémů bychom, podobně jako v partnerských i přátelských vztazích, měli vést děti k pochopení zdravého náhledu – v problémové situaci se nejedná o náhled dítě vs. dítě, ale děti vs. vzniklá situace. S pomocí vychovatele by děti měly vědět, že jsou na stejné lodi a snažit se společně hledat řešení, nikoliv stát proti sobě a neustále si vzniklou situaci vyčítat.


Teambuildingové aktivity

Most plný důvěry

Cíl: Podpora a rozvoj komunikačních dovedností a budování důvěry.

Pomůcky: židle pro vytvoření překážek.

Postup:

  1. V úvodu aktivity rozdělíme děti do dvojic, ideálně tak, aby jednotlivé páry tvořily děti, které se tolik neznají/netráví spolu čas. Pokud zvolíte tuto variantu kombinace dvojic, je vhodné dopřát nějaký čas na diskuzi, ve které se pokusí najít nějaké společné informace o sobě, ale i ty odlišné.
  2. Následuje vzájemné rozdělení rolí – jedno dítě bude představovat roli stavitele a druhé zase průzkumníka.
  3. Úkolem stavitele je umisťovat židle představující most. Tuto stavbu však druhé dítě ze dvojice – průzkumník nesmí vidět.
  4. Průzkumník se bude snažit projít mezi židlemi – mostem podle pokynů stavitele. Stavitel musí používat jasné a konkrétní pokyny.
  5. Po úspěšném přechodu si děti vymění role.
  6. Nakonec budeme reflektovat, jak se povedlo aktivitu realizovat, v jaké roli se jedinci cítili lépe a proč. Také o důležitosti komunikace a důvěry.

Stavba věže

Cíl: Podpora spolupráce a komunikace.

Pomůcky: Plastové kelímky, dřevěné kostky, lepicí páska či balónky.

Postup:

  1. Děti se libovolně rozdělí do stejně početných skupin (cca po 4/5 dětech).
  2. Každá skupina dostane stejný materiál a jejich úkolem je postavit co nejvyšší, ale hlavně stabilní věž.
  3. Důležité je, aby se do aktivity zapojil každý účastník.
  4. V závěru aktivity reflektujeme, jak se dětem ve skupině pracovalo, jakou taktiku/strategii využily a jak probíhala domluva mezi dětmi.

Malujeme jako tým

Cíl: Podpora kreativity a spolupráce.

Pomůcky: Výtvarné potřeby – vodové/temperové barvy, štětce, tvrdý bílý papír většího formátu (A3).

Postup:

  1. Nejprve vychovatel rozdělí děti na několik skupin (dle počtu tak, aby bylo realizovatelné, že každé dítě se ve skupině bude moci zapojit).
  2. Následně vychovatel řekne určité téma (např. „Ideální družina“ či „Kouzelný les“).
  3. Poté může být určen časový limit pro dokončení této výtvarné činnosti, ale také nemusí. Záleží na vašich potřebách i časových možnostech.
  4. V závěru každý tým ostatním prezentuje, co společně vytvořili a společně reflektují, jak se na tvorbě obrazu podíleli všichni členové týmu.
  5. Obměna: Téma má každé skupina jiné a úkolem ostatních je uhádnout původní zadání či si děti mohou téma vymyslet samostatně.

Balónková dráha

Cíl: Rozvoj koordinace a týmové spolupráce.

Pomůcky: Pomůcky pro překážkovou dráhu, balónky.

Postup:

  1. Před samotnou aktivitou může vychovatel připravit jednoduchou dráhu (např. kužely či obruče) či může využít aktivitu dětí a dráhu připravit společně.
  2. Nejprve vychovatel rozdělí děti do skupin a každá skupina dostane jeden balónek.
  3. Úkolem všech týmů je, aby došly do cíle bez toho, aby jim balónek spadl na zem – musí tedy mít kontakt s tělem.
  4. Se staršími dětmi či při opakované realizaci této hry může vychovatel dávat různé pokyny (např. přenesení balónku do cíle pomocí břicha, apod.).
  5. V závěru reflektujeme aktivitu – co se dětem líbilo, nelíbilo, co jim pomohlo udržet balón, apod.
  6. Společně také uklidíme vzniklou dráhu či případný nepořádek.

Uzlovanda!

Cíl: Rozvoj komunikace, koordinace a pobavení se.

Pomůcky: Žádné, libovolně – šátek na oči pro každého účastníka.

Postup:

  1. Děti utvoří kruh.
  2. Všichni účastníci si zavřou oči či si zavážou oči šátky.
  3. Poté vychovatel hlasitě zvolá „Uzlovanda!“ a všechny děti natáhnou ruce před sebe tak, aby se každý někoho chytil.
  4. Následuje hromadné otevření očí.
  5. Pomocí vzájemné komunikace a strategie se děti snaží tento vzniklý lidský uzel rozmotat.

Konec příběhu

Cíl: Rozvoj fantazie, kreativity, formulace nápadů a naslouchání.

Pomůcky: Žádné, libovolně pro mladší děti – ilustrační obrázek k příběhu.

Postup:

  1. Společně se usadíme do kruhu.
  2. Vychovatel vysvětlí dětem princip hry.
  3. Úkolem dětí je vymyslet příběh, jediné, čeho se musí držet je jeho konec, který jim hned na začátku vychovatel řekne.
  4. Vychovatel tedy řekne konečnou větu příběhu (např. „Ale naštěstí se nakonec probudil“).
  5. Poté každé dítě vymýšlí část příběhu. Záleží na počtu dětí, ale ideální je, aby každé dítě vymyslelo maximálně 2 věty.
  6. Cílem je vytvořit zajímavý příběh s docílením předem stanoveného konce.

Zvířátkov

Cíl: Rozvoj spolupráce a kreativity.

Pomůcky: Barevné papíry, nůžky a lepidlo. Libovolně – zvířecí masky.

Postup:

  1. Nejprve rozdělíme děti do několika týmů.
  2. První variantou je domluva týmu na určitém zvířeti, které ztvární výtvarně či vytvoří zvířecí masku.
  3. Druhou variantou je využití již hotových masek či obrázků zvířete.
  4. Následně každý tým vymyslí a nacvičí krátkou scénku, ve které ztvární konkrétní zvíře. Úkolem každého týmu je vymyslet buďto příběh či hádanku/jiný úkol pro diváky.
  5. Nakonec každá skupina předvede svou krátkou dramatizaci, ostatní děti vždy zkusí herce za něco pochválit. Poté reflektujeme, jak se dětem povedlo pracovat společně a co se jim osvědčilo.

Skládačky

Cíl: Rozvoj schopnosti spolupracovat a komunikovat.

Pomůcky: Velké puzzle s několika dílky či rozstřihnutý obrázek na několik dílků.

Postup:

  1. Nejprve se děti rozdělí do menších skupin a každá skupina dostane puzzle.
  2. Úkolem každé skupiny je puzzle co nejrychleji složit za předpokladu, že každý člen týmu má stanovenou roli.
  3. Před samotným skládáním si tedy určí role v dané skupině (někdo bude vybírat dílky, jiný hledat vhodné části, další skládat, apod.).
  4. Jakmile má skupina poskládané puzzle, může ostatním dětem popsat, co znázorňuje výsledný obrázek.
  5. V závěru aktivity reflektujeme, jak se každý podílel a jaké strategie byly, dle jejich názoru a zkušeností, nejlepší.


Tip! Se staršími dětmi či po opakované realizaci této hry můžete děti nechat namalovat obrázek na velký tvrdý bílý papír (např. formátu A3), který následně rozstříhají a dají jinému týmu ke skládání.

Přetahovačka

Cíl: Podpora koordinace a spolupráce.

Pomůcky: Silný provaz.

Postup:

  1. Nejprve rozdělíme děti do dvou týmů tak, aby každý měl stejný počet členů.
  2. Poté vychovatel položí provaz na zem a označí střed čárou.
  3. Týmy se snaží přetáhnout provaz na svou stranu, přičemž si musí vzájemně pomáhat a koordinovat síly.
  4. V závěrečné reflexi se zaměříme na to, jak důležitá byla koordinace a spolupráce při přetahování a jak si týmy pomáhaly.

Zasloužený poklad

Cíl: Rozvoj orientačních a kooperativních dovedností.

Pomůcky: Mapy s vyznačenými body, úkoly na stanovištích, truhla s pokladem.

Postup:

  1. Vychovatel předem připraví mapu s několika body, které budou děti navštěvovat.
  2. Poté jsou děti rozděleny do několika skupin.
  3. Úkolem všech týmů je navštívit všechny body na mapě a splnit úkoly, které jsou na daném místě uvedeny. Děti se tak domlouvají na trase i strategii.
  4. V závěru děti naleznou cíl, kde bude ukryta truhla s pokladem a následuje reflexe toho, co se dětem osvědčilo, jaká aktivita na stanovišti je bavila nejvíce, apod.

Tip! U této aktivity je velmi důležité zajištění bezpečnosti dětí, ideálně zajištěním dalšího pedagogického dozoru.


Velkým benefitem pravidelné realizace teambuildingových aktivit pro děti mladšího školního věku je podpora osobního rozvoje a vytvoření podporujícího prostředí ve školní družině. Jak bylo zmíněno již výše, je důležité volit aktivity, které jsou vhodné pro konkrétní dětský kolektiv školní družiny. Tyto aktivity by měly podporovat přirozenou kreativitu a zvědavost. Z kombinace spolupráce s ostatními, zábavy a úspěchu mohou děti čerpat mnoho dovedností, které lze poté uplatnit v průběhu celého života.


Bc. Kristýna Kapounková


Reklama