Aby nám spolu ve družině bylo dobře: Podpora sociálních vazeb



Sdílet na sociálních sítích


Ve druhém díle tohoto seriálu se zaměříme na
podporu sociálních vazeb, což je jeden z klíčových úkolů vychovatelů školních družin. Prostředí, které vede děti k osobnímu i kolektivnímu růstu by mělo být zdravé a podporující, aby se v něm děti nebály projevit, vzájemně se učily a rozvíjely prosociální chování. Nejprve si toto téma osvětlíme
po teoretické stránce a poté se můžete inspirovat praktickými aktivitami.


Teoretický základ

Jelikož v první řadě považuji za důležité pochopit důležitost sociálních vazeb, uvádím zde několik teorií, jež patří ke klíčovým teoretickým rámcům v této oblasti.

V úvodu se seznámíme s teorií attachmentu, nebo-li připoutanosti, kterou popsal John Bowlby. Tato teorie popisuje připoutání jako silný emocionální vztah mezi dítětem a jeho primárními pečovateli. Jelikož se jedná o silný emocionální vztah, ovlivňuje tak mnoho důležitých faktorů – to, jak děti vnímají a vytvářejí vztahy s vrstevníky, ale i dalšími lidmi, a to i v pozdějších fázích života.

Právě proto je nutné vytvoření příznivého prostředí, protože děti, které se budou cítit bezpečně a mohou důvěřovat vychovateli a ostatním dětem, mají lepší předpoklady k navázání a budování pozitivních vztahů.

Další velmi klíčovou teorií je teorie sociálního učení, ve které psycholog Albert Bandura zdůrazňuje, že děti se učí chováním a interakcí s ostatními. Již u dětí ve školce, dokonce i mladších, si můžeme všimnout napodobování chování, které vidí kolem sebe. Tímto způsobem se formují jejich sociální dovednosti.

Role vychovatele tedy spočívá v tom, aby (nejen) ve školní družině vytvořil model pozitivního a správného chování a podpořil tak děti v rozvoji jejich vlastních dovedností díky pevnému, ale láskyplnému vedení a již zmiňovanému pozitivnímu příkladu.

Poslední zmíněnou teorií je teorie potřeby afiliace, kterou zpracoval David McClelland. V ní uvádí, že lidé mají přirozenou potřebu vytvářet a udržovat pozitivní vztahy s ostatními. Tato teorie je výrazná právě u dětí, jelikož se teprve formují, poznávají svět a učí se orientovat v sociálních vztazích.

K podpoře zdravých sociálních vazeb tak dojde, pokud vychovatel vytvoří prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně, respektovaně a oceňovaně.


Tipy aktivit k podpoře sociálních vazeb


V této části článku se dozvíte, které typy aktivit je vhodné volit, pokud je vaším cílem podporovat sociální vazby. V další části článku již naleznete konkrétní hry a aktivity s tímto cílem.


Hry zaměřené na budování/prohlubování důvěry

Tento typ aktivit může pomoci dětem vytvářet mezi sebou silné vazby, jelikož vyžadují spolupráci a vzájemnou podporu.

Typickým příkladem takovéto aktivity je například hra v párech, ve které má jedno dítě zavázané oči a druhé ho opatrně vede přes překážkovou dráhu či společně konají nějaký úkol. Důležitá je i výměna rolí, což vede k pochopení a tréninku komunikace.


Dramatizace a hraní rolí


Jedná se o nejčastější variantu aktivit pro podporu sociálních vazeb. Tyto aktivity u dětí rozvíjí empatii a porozumění. A to především díky tomu, že se v rámci aktivity mohou ztotožnit s různými rolemi a situacemi, což jim umožní podívat se na situaci z jiné perspektivy a pochopit ostatní. Zároveň tak mají možnost vyzkoušet si nějakou roli či situaci, kterou by jinak nezažily.


Ukázkou této aktivity je hra „Má reakce“, kdy společně s dětmi vytvoříte různé situace zobrazující sociální problémy – například konflikty, rozchod, apod. Vytvořit si také můžete různé role – ať už dle věku, nálady, povahových rysů, apod. Pro odlehčení můžete také zvolit filmové postavy.


Vzájemná pomoc

Vedení dětí k vzájemné pomoci je klíčové pro vytváření pozitivních sociálních vazeb. Samozřejmostí je pozitivní vzor ve vychovateli, ale i průběžné motivování dětí k podpoře ostatních v různých situacích. Můžete vést i pravidelné konverzace o běžných situacích, ve kterých se někdo necítí komfortně, děti mohou popsat možné pocity dané osoby a navrhnout řešení.


Příkladnou aktivitou může být „Schránka pochval“, kterou si společně s dětmi můžete vytvořit. Na konci týdne do ní každé dítě vhodí lísteček se jménem a pochvalou kamaráda. Jinou variantou může být pravidelné týdenní zvolení jedné osoby, kterou za něco ocení/poděkují ji.


Společné projekty a týmové úkoly

Jedním z nejúčinnějších způsobů, který by měl být realizován průběžně a pravidelně během různých témat prolínajících se celým školním rokem je organizování projektů a úkolů, které vyžadují spolupráci. Je vhodné nejprve zjistit, co děti nejvíce zajímá a baví, a poté aktivity tvořit dětem „na míru“. Děti tak podpoříte v dosahování společného cíle, komunikaci, koordinaci, naslouchání a respektování odlišných názorů.

Příkladem této aktivity může být libovolný výtvarný projekt, kdy děti rozdělíte do menších skupin a všichni dostanou stejné materiály. Úkolem každé skupiny je zpracovat téma pomocí těchto materiálů či vytvořit téma libovolné, o kterém poté budou ostatním skupinám vyprávět.


Reflexe

Otevřená komunikace je zásadní pro podporu zdravých sociálních vazeb. Vytvořte si pravidelný návyk diskuzí, aby děti měly prostor pro sdílení pocitů, názorů, zážitků i dalších zkušeností. Dle věku dětí je také vhodné reflektovat své chování a interakce s ostatními.
Příkladem takovéto aktivity je například „Náš bezpečný kruh“, ve kterém má každé dítě příležitost mluvit o tom, co je pro něj důležité. Děti si takto opět procvičují naslouchání ostatním. Kruh můžete zároveň využít i pro reflexi a hodnocení proběhlých aktivit ve školní družině.


Nápadník aktivit podporujících sociální vazby


Jako tým to dokážeme!

Cíl aktivity: Posílení důvěry a kooperace v rámci kolektivu školní družiny.

Pomůcky: Stavební materiály (např. kostky, papírové role, špejle, lepidlo).

Postup:

  1. Nejprve děti rozdělíme do menších skupinek (cca po 4-5 dětech). Důležité je, aby měl každý tým stejný materiál.
  2. Úkolem dětí je postavení co nejvyšší věže z určeného materiálu za určený časový limit. Tento časový limit však nemá sloužit pro soutěžení, ale jako signál pro ukončení činnosti.
  3. V závěru každá skupina představí svůj výtvor a reflektuje, jakým způsobem tým spolupracoval a co se při stavění naučili.


Můj kamarád

Cíl aktivity: Posílení vzájemného poznání a důvěry.

Pomůcky: Papíry většího formátu a pastelky.

Postup:

  1. Každé dítě si zvolí jednoho spolužáka, kterého příliš dobře nezná a pokusí se o něm zjistit co nejvíce informací (oblíbený film, barva, koníček, apod.).
  2. Následně vytvoří plakát, na kterém vyobrazí kamaráda a poté ho pomocí plakátu představí ostatním.
  3. V rámci závěrečné reflexe si shrneme, co jsme se dozvěděli nového, zda jsme objevili nějakou společnou věc/zájem s někým dalším, apod.


Muzicírování

Cíl aktivity: Podpora kreativity a týmové práce prostřednictvím hudby.

Pomůcky: Hudební nástroje (např. tamburíny, triangl, improvizované – kinder vajíčko s fazolemi, apod.).

Postup:

  1. Nejprve rozdělíme děti do skupin a každé dáme nějaké hudební nástroje.
  2. Cílem aktivity je tvorba krátké hudební skladby.
  3. V závěru aktivity každá skupina představí svou skladbu ostatním a společně diskutujeme o tom, jak probíhala tvorba a týmová spolupráce.

Náš příběh

Cíl aktivity: Rozvoj kreativity a empatického naslouchání.

Pomůcky: Papíry a psací potřeby (tužky nebo pero).

Postup:

  1. Vytvoříme s dětmi kruh, do kterého se společně usadíme.
  2. Vychovatel začne příběh jednou větou (např. „Kdysi dávno, během pondělního rána jsem v temném lese objevil něco překvapivého…).
  3. Následně každé dítě přidá jednu větu.
  4. V závěru aktivity diskutujeme o tom, jak se příběh vyvíjel, co děti pobavilo a jak se jim takto společně pracovalo.


Kdo, kde, s kým, co dělali?

Cíl aktivity: Pobavení, rozvoj fantazie a vypravování.

Pomůcky: Papír formátu A4 pro každé dítě, psací potřeby.

Postup:

  1. Děti se usadí do kruhu.
  2. Následně vychovatel rozdá každému dítěti jeden list.
  3. Postupně každý napíše libovolnou odpověď na jednu otázku.
  4. Poté list přehne dozadu, aby nebylo vidět, co právě napsal a pošle list dále po směru hodinových ručiček.
  5. Otázky zní:
  • Kdo? (podstatné jméno)
  • S kým?
  • Co dělali? (sloveso)
  • Kde?
  • Kdy?
  • Proč? (je vhodné upozornit, že věta má začínat slovem „protože…“.
  1. Nakonec list papíru skončí u dítěte, které jej rozloží.
  2. Postupně přečteme legrační věty, které ze hry vznikly a společně reflektujeme, jak jsme se u této hry cítili, co nás nejvíce pobavilo, co se opakovalo, apod.

Vašek s kočkou házeli kamení v posteli před milionem let, protože svítilo sluníčko.


Podpora sociálních vazeb v dětském kolektivu je důležitá jak pro individuální rozvoj dětí, tak pro vytváření harmonického a funkčního prostředí ve školní družině. V dnešním článku jsme se zaměřili na to, jak mohou vychovatelé účinně přispět k rozvoji pozitivních vztahů mezi dětmi. Nezbytnou součástí je empatický, trpělivý a kreativní přístup vychovatele, díky kterému se každé dítě bude cítit oceněné a podporované v rámci kolektivu školní družiny.


Bc. Kristýna Kapounková


Reklama