Významnou roli v rozvoji dětí a jejich dovedností, především těch sociálních, hrají nejen učitelé, ale také vychovatelé školních družin. Nastavení pravidel vede k vytváření podpůrného prostředí, ve kterém se všichni aktéři mohou cítit bezpečně.
Tento článek je prvním ze série „Aby nám spolu v družině bylo dobře“. Společně se dnes zaměříme na to, jaký význam pravidla mají, jak je ve školní družině nastavit a jak řešit situace, kdy jsou dodržována nebo naopak porušována. Nebudou chybět ani praktické tipy na aktivity, které můžete rovnou vyzkoušet.
Význam pravidel
Nejprve se pozastavíme nad tím, jaký význam mají pravidla. Nastavení pravidel má několik výhod, které mohou podpořit zdravé fungování kolektivu.
Na prvním místě uvedu bezpečnostní význam, protože pravidla nám pomáhají zajistit bezpečnost dětí. Nejedná se pouze o bezpečnost fyzickou (např. chodíme pomalu), ale také o bezpečnost emocionální (např. nepoužíváme sprostá slova). Zároveň mohou děti od útlého věku vést k sebepéči (např. když mi není dobře, mohu využít relaxační koutek).
Dalším benefitem nastavení pravidel je bezpochyby hladší průběh realizovaných aktivit společně se sníženým rizikem konfliktů. Samozřejmě to neznamená, že pokud si v září společně nastavíte pravidla, veškeré aktivity budou všechny děti bavit a během školního roku se ani jednou nepohádají, ale budou se cítit bezpečněji díky nastaveným hranicím.
Již v úvodu byla zmíněna podpora sociálních dovedností, která je pro školní družinu typická. Díky pravidlům vedeme děti k respektu, odpovědnosti a také spolupráci.
V neposlední řadě má svou úlohu i podpora samostatnosti, jelikož pravidla vedou děti k pochopení toho, co se od nich, ale i od vychovatelů očekává. Děti se podílí na jejich tvorbě a aktualizaci, což posiluje jejich sebevědomí.
Nastavení pravidel
V první řadě bychom měli mít na paměti, že se jedná o proces, který by měl být zahrnut do skupinových aktivit a diskuzí s dětmi. Nemělo by se tedy jednat o jednorázovou aktivitu, ale měla by nás provázet celým školním rokem. Na konci tohoto článku naleznete praktické tipy na aktivity k tomuto tématu.
Nejčastější chybou pedagogických pracovníků je, že si během přípravného týdne pravidla na nástěnku připraví a děti jsou s nimi pouze seznámeny. Jelikož nám pravidla pomáhají k tomu, aby nám všem bylo ve družině dobře, je potřeba, aby děti byly součástí tohoto procesu. Mohou pravidla navrhovat, vyjadřovat k nim své postřehy a názory a podílet se tak na jejich tvorbě. Díky zapojení dětí do celého procesu se zvyšuje odpovědnost za jejich dodržování.
Úkolem vychovatele tedy není pravidla kompletně vymyslet, ale spíše koordinovat jejich tvorbu a podporovat nápady dětí. Pravidla by měla být formulována pozitivně, formulace „Nebudeme běhat po místnosti“ by měla být nahrazena „Po místnosti se pohybujeme pomalu a opatrně“. Je důležité nesoustředit se na nevhodné činnosti, ale spíše na ty správné. Zároveň je důležité přihlédnout k věku a dalším individuálním zvláštnostem dětí a udržovat pravidla srozumitelná pro všechny. V tomto případě platí, že čím jasnější a jednodušší, tím lepší.
Již několikrát se v článku objevila myšlenka, že tvorba pravidel je dlouhodobější proces, proto je vhodné se k pravidlům jednou za čas vrátit, reflektovat jejich funkci, případně je přehodnotit či upravit. Děti se vyvíjí velmi rychle, takže mohou vzniknout nové situace, které si vyžádají jiná pravidla.
Jak na dodržování a nedodržování pravidel
Dodržování pravidel je klíčové pro udržení pozitivního prostředí ve školní družině. Neexistuje však jednoznačný postup, jak řešit jejich (ne)dodržování. Měli bychom ke každému kolektivu i dítěti přistupovat individuálně dle jejich potřeb a chování. Uvádím však několik univerzálních kroků, které mohou pomoci k dodržování pravidel.
- Pozitivní posilování: Využijte pozitivní posilování, a to tak, že si budete všímat dodržování pravidel, oceňovat ho a povzbuzovat tak ostatní, aby se k tomu připojili.
- Buďme vzorem: Jako pedagogičtí pracovníci bychom dětem měli být vzory. Samozřejmostí by tedy mělo být dodržování domluvených pravidel i pro vychovatele.
- Důsledky chování: Je důležité, aby děti věděly, proč je dané pravidlo důležité a seznámit je s důsledky jeho/jejich nedodržení.
- Pravidelné reflexe: Všímejme si fungování pravidel a jejich dodržování. Pravidelně si s dětmi v určitých časových úsecích (např. na konci týdne/tematického bloku, apod.) sedněme a reflektujme funkčnost pravidel. Následně zohledněme individuální přístup a můžeme zkusit navrhnout konkrétní opatření, které pomůže jedinci či kolektivu porozumět a postupně změnit své chování.
- Komunikace se zákonnými zástupci: Pravidelně bychom rodiče měli informovat o dění ve školní družině, o tom, co se dítěti daří, ale i o jeho chování. Dítě porušováním pravidel může tzv. „volat o pomoc“, může se jednat o projev, že něco není v pořádku (např. v kolektivu, škole či doma).
Aktivity pro posílení pravidel
Tyto aktivity pomohou dětem lépe pochopit pravidla, ale zároveň podporují týmovou spolupráci, kreativitu a komunikaci. Všechny tyto aktivity jsou vhodné k realizaci po společné domluvě na pravidlech školní družiny.
Výtvarné zpracování
Při této aktivitě se děti libovolně rozdělí do stejně početných skupin. Každá z nich si vybere jedno z domluvených pravidel. Jejich úkolem bude toto pravidlo graficky znázornit pomocí libovolných výtvarných pomůcek… fantazii se meze nekladou. V závěru aktivity si společně vzniklá díla prohlédneme, pojmenujeme o jaké pravidlo se jedná a společně umístíme na dobře viditelné místo (např. na nástěnku).
Uhádni pravidlo
Během této aktivity půjde jeden dobrovolník za dveře. V souvislosti s bezpečností by příprava v družině neměla trvat příliš dlouho, aby dobrovolník nebyl za dveřmi delší čas než je nezbytné. Ostatní děti si zvolí jedno pravidlo, které budou předvádět. Avšak, aby uhádnutí předváděného pravidla nebylo tak jednoduché, půlka dětí bude předvádět jeho dodržování a druhá půlka zase nedodržování.
Jakmile mají děti pravidlo domluvené, vrací se opět dobrovolník a snaží se uhádnout, jaké pravidlo je právě zobrazováno. Následně dojde k obměně a nový dobrovolník jde za dveře. Takto hru opakujeme dle zájmu dětí.
Obměna pro starší děti:
Se staršími dětmi můžete hru okořenit o uhádnutí filtru, podle kterého se děti rozdělily na ty, co pravidla dodržují a na ty, kteří je nedodržují (například všichni s barevným trikem, všichni s brýlemi, apod.).
Dostaň se z labyrintu díky pravidlu
K této aktivitě budete potřebovat velký karton na vyznačení cesty, kartičky s pravidly (napsané či nakreslené – ideálně dětmi), prvky pro překážkovou dráhu (míče, obruče, tělovýchovné prvky, apod.).
Tuto aktivitu vychovatel připraví dopředu, může využít pomoci dětí. Pomocí velkého kartonu vytvoříme labyrint, do kterého umístíme překážky. Následně do různých částí labyrintu umístíme kartičky s pravidly, které musí děti dodržovat, aby mohly pokračovat dál (např. „Dvakrát se rozhlédni“.). Poté vychovatel rozdělí děti do skupin, jejichž úkolem je najít cestu labyrintem, během které budou všichni členové týmu dodržovat pravidla.
Vychovatel by měl děti motivovat k tomu, aby si vzájemně pomáhaly a na konci aktivity můžete diskutovat o tom, jak se při aktivitě cítily a jak pravidla ovlivnila jejich rozhodování během hry.
Pravidlová dramatizace
Vychovatel rozdělí děti do několika skupin. Každá skupina si vymyslí nějakou situaci, ve které nejsou pravidla dodržována (např. „Děti si hrají na hřišti a najednou přijde dítě, které jim kopne do hračky.“). Vychovatel pravidelně obchází skupiny, aby nedošlo ke znázornění stejné situace více skupinami.
Následně si děti v každé skupině rozdělí role (pomoci může vychovatel) a zkusí nacvičit krátkou dramatizaci tohoto příběhu.
Nakonec každá skupina předvede ostatním svou dramatizaci. Ostatní děti se snaží pojmenovat danou situaci. Poté mohou říci, jak by situace vypadala, kdyby pravidlo bylo dodržováno.
V závěru aktivity společně s dětmi diskutujeme o tom, jak pravidla ovlivňují jejich chování a vztahy.
Bingo s pravidly
Tuto aktivitu mohou děti připravit téměř samostatně. Nejprve vytvoříme bingo karty (např. čtverečky 4×4), do kterých si dětí zapíší či zakreslí pravidla (ideálně ty, na kterých jste se předtím domluvili).
Následně vychovatel čte pravidla nahlas a děti dané pravidlo fixou vyškrtnou. Jakmile některé z dětí vyškrtá celou řadu, zvolá „Bingo!“ a řekne, jaká pravidla zakrylo.
V závěru aktivity můžeme diskutovat o tom, že tato pravidla nemusí být důležitá pouze pro prostředí školní družiny a jak je uplatňovat v běžném životě.
Závěr
Pravidla ve školní družině jsou základním kamenem pro vytvoření harmonického a bezpečného prostředí.
Za celý tým Naše družina Vám přeji, aby tento školní rok byl plný respektu, vzájemné spolupráce a krásných zážitků!