
Hra je nedílnou součástí programu ve školní družině. Do her se prolíná charakter dítěte, jeho soutěživost a emoce. Díky hře se žák dostává do světa, ve kterém může vyzkoušet svou odvahu, zdatnost a sebedůvěru.
Já osobně si družinu bez světa her nedokážu představit a tento článek Vám pomůže také správně vybírat stolní společenské hry do družiny, ale i třeba do rodin s dětmi.
Domnívám se, že úplně každý si nejednou lámal hlavu s tím, jaké hry by se hodily do družiny. Existuje jich na českém trhu spousta. Je stále více firem, které hry produkují a to nejenom jako herní prostředek na pobavení a zabavení dětí, ale i jako vzdělávací prostředek.
Dělení her
Společenské hry se nejběžněji dělí na dva typy (podle toho v jakém vztahu jsou mezi sebou zúčastnění hráči) – kompetitivní a kooperativní. Rozdíl spočívá v tom, že v kompetitivním typu hráči mezi sebou soupeří a vítěz může být jen jeden. Kooperativní typ hry je založen na spolupráci mezi hráči, kteří hrají spolu proti hře. Hra může být i v rozhraní „all – vs- 1“, tedy jeden proti všem. Tento typ hry vyžaduje výběr jednoho hráče, který představuje zlo a ostatní spoluhráči se ho snaží během hry zneškodnit.
Hry můžeme dále určit podle jejich cíle – vědomostní, strategické, logické, abstraktní, party hry, rodinné, dětské, postřehové, sběratelské, hry na hrdiny nebo hry pro dva hráče.
Dále hry můžeme dělit i podle herní mechaniky – kostkové, karetní, draftování karet, stavení balíčků karet, budovaní, skládání kostiček, umisťování pracovníků nebo ovládání území.
Na závěr dělení je důležité zmínit i věkovou kategorii. Většinou je hra limitována věkem dítěte a to je vždy uvedeno na krabici, nebo v pravidlech.
Jaké hry tedy do družiny?
Z vlastních zkušenosti vím, že je lepší pořizovat hry s co nejmenším množstvím komponentů. Lepší jsou také ty, které nemají zcela unikátní a obtížně nahraditelné komponenty (figurky, dílky). Pokud si už ale komplexnější hru pořídíte, je nejlepší si komponenty uschovávat v uzavíratelných sáčcích. Hry ve družině mějte na konkrétním místě, které se nemění a co nejblíže u sebe. Nedovolte, aby si jich žáci půjčovali více naráz a komponenty míchali a vždy dohlédněte, že byla hra uložena na své místo zpět kompletní. I přes tato opatření nelze však tyto cenné hry před dětmi vždy spolehlivě ochránit a po čase bude potřeba hry obměňovat.
Stejně, jako je jedinečný každý žák, i stolní hry, které máme v oddělení, by měly být různorodé, abychom s jejich pomocí u dětí rozvíjeli vícero různých zájmů a způsobů myšlení. Dobré je vlastnit hry postřehové, karetní, vědomostní, jednu strategicky budovatelskou, party hru na pobavení. Většina her bude kompetitivních, ale není na škodu pořídit i alespoň jednu kooperativní.
Na konci článku přikládám seznam her, které jsem pořizovala do družiny na začátku školního roku 2021 / 2022 do první třídy. Dále jsou i tipy na další společenské hry dělené podle věku dítěte.
Každá hra děti baví, pokud jim na začátku věnujeme dostatek prostoru a času na vysvětlení a pochopení pravidel.
Konkrétní hry vhodné do družiny
Hry do družiny by se měly pořizovat podle toho, jakou věkovou kategorii žáků v oddělení máte. Logicky můžete pořídit i pro starší žáky některé hry určené pro mladší, ale naopak už raději ne. Například hra Karak je oblíbená i u dospělých.
Více k tématu deskových společenských her a bližší informace ke konkrétním hrám naleznete na těchto webech:
https://www.fyft.cz/hry-clanky/typy-deskovych-her/
http://www.deskovehry.info/o_hrach.php