V prvním díle jsme se věnovali projektové metodě jako nástroji pro práci s dětmi a úvodu do projektu Vltava (zde), druhý díl pak navrhoval aktivity spojené s exkurzí k této řece (zde). Dnešním článkem náš krátký seriál zakončíme.
3. ČÁST – aktivity v ŠD
Vokální aktivity:
Zpěv známých písní na téma voda – Holka modrooká; Prší, prší; Niagara; Voda, voděnka (Svěrák, Uhlíř).
Výtvarné aktivity:
Dětem připomeneme mimohudební náměty, které jsou spjaty se symfonickou básní Vltava. Každé dítě si jedno z témat vybere a následně jej výtvarně ztvární. Z výkresů uděláme výstavku. Úkolem dětí bude uhádnout, jaké mimohudební téma si ke svému dílu kdo vybral.
Pracovní list:
1. Identifikujte obrázek:
2. Jaké další symfonické skladby skladatel zkomponoval?
- Vyšehrad
- Pražský hrad
- Kladno
3. Jak se jmenuje cyklus všech symfonických básní B. Smetany?
- Má vlast
- Můj domov
- Mé království
4. Kde pramení řeka Vltava?
- Krkonoše
- Šumava
- Krušné hory
5. Můžeme slyšet Smetanovu Vltavu každý rok 12.5.? Pokud ano, tak při jaké příležitosti.
6. Je muž na obrázku B. Smetana?
Rozšiřující námět:
I přes to, že dechová hudba není u mladé generace populární, v souvislosti s tradicemi národa a informací o skutečnosti, že soutok Labe s Vltavou se nachází u Mělníka, lze dětem pustit část ukázky: Jásavá polka, Josef Zíma – (od 0:47). K hudbě si můžeme zatančit.