Práce s přírodním materiálem je součástí polytechnických i výtvarných činností ve školní družině a přináší mnoho společných zážitků a nových dovedností, které by možná děti doma nikdy nevyzkoušely.
Na výrobu dřevěných korálů využijeme větve z prořezu živých plotů nebo úpravy křovin a stromů v okolí školy.
Vhodné jsou mladé větve bezu, lísky nebo japonského topolu, které mají měkkou „dušičku“ a lze je tedy lehce a bezpečně provrtat ručním vrtákem.
Navíc jsou větve po vysušení světlé a dobře přijímají barvu nebo mořidlo. Naše korále jsme vyrobili právě z japonského topolu, jehož letní přírůstky jsme ořezali na podzim, oloupali kůru a nechali přes zimu vysušit. Ale stejnou parádu vyrobíte i čerstvých větví, jen je třeba zbavit je kůry co nejdříve po uřezání. Pozor na uváděnou jedovatost kůry bezu černého, rozhodnete-li se jej použít, raději pracujte v rukavicích a důkladně dbejte na hygienu.
Cíle:
- seznámení s nástroji a pomůckami na řezání, vrtání a úpravu dřeva, názvy, bezpečné používání
- budování vztahu k ruční práci a řemeslu, seznámení se s jednotlivými kroky zpracování větve až k hotovému výrobku, dodržení pracovního postupu
- přírodovědná chvilka o druzích dřeva a stavbě dřeva
- dodržování bezpečnosti při práci, ohleduplnost, součinnost
- rozvoj jemné a hrubé motoriky, koordinace
- dokončení výrobku, vytrvalost a trpělivost
- radost z dárku pro maminku
Výstupy:
- bezpečná práce s pilkou, svěrákem, vrtákem, jehlou, nůžkami
- rozvoj představivosti, trpělivosti, pečlivosti,
- vědomé zpracování přírodního odpadového materiálu
- zrakové vnímání, odhad vzdálenosti, měření „od oka“, třídění, porovnávání, počítání, prostorová orientace
- rozvoj hrubé a jemné motoriky, koordinace pohybů, pečlivost, soustředění
- dokončení jednotlivých fází výroby a úklid svého pracovního místa
- radost z obdarování, udržení tajemství
- důsledné a vědomé dodržování bezpečnosti při práci s nástroji a dodržování hygieny
Pomůcky:
Ruční nářadí lze koupit v malých velikostech v prodejnách pro kutily a v hobby marketech. Nemusíte utrácet velké částky, nám stačila jedna pilka. Svěrák má určitě ve své dílně pan školník nebo máte ve škole učebnu, kde všechny tyto nástroje jsou.
- vhodné větve keřů nebo stromů v přiměřené délce, aby s nimi šlo bezpečně manipulovat, průměr cca do 4cm
- ruční pilka mini na dřevo, svěrák umístěný na vhodné podložce – například stará lavice
- smirkový papír různé hrubosti, ruční vrták průměr cca 3 – 5mm,
- vhodné misky se jmenovkou na umístění rozpracovaných korálů
- tónovací barvy vybraných odstínů nebo jiné vyzkoušené nerozmazávající se barvy, štětce, podložky na stoly proti ušpinění (temperové barvy nepoužíváme, protože po uschnutí mění odstíny a nejsou zářivé)
- stužky vhodné šířky, bezpečné jehly, nůžky, špejle
- karton, tužka, nůžky, lepidlo, šablona „střihu“ na krabičku, pastelky
- ozdobná mašle na dokončení dárkové krabičky
Postup:
Činnost rozvrhneme do několika dnů, děti motivujeme např. výrobou netradičního dárku. Ve třídě, ve školní dílně, popřípadě na zahradě nebo na školní chodbě u družiny, si připravíme lavici se svěrákem a vysvětlíme dětem zásady práce s pilkou při řezání.
Řezání
Umístíme větev upravenou na vhodnou velikost do svěráku a řežeme přiměřeně dlouhé kousky. Počet záleží na přání dětí nebo jejich zručnosti při řezání, počítáme s nejméně pěti kousky na jeden náhrdelník. Pozor na palec! Pilkou pracujeme s citem, netaháme silou, jemným tlakem udržujeme rovný řez. Dodržujeme bezpečnost a ohleduplnost při čekání, zajistíme úklid místa.
Broušení
Smirkovým papírem nastříhaným na menší díly brousíme povrch řezu – začistíme tak nerovnosti a vyhladíme zářezy od pilky. Začínáme hrubším smirkovým papírem, dokončujeme jemnějším.
Vrtání
Ručním vrtákem provrtáme dírku skrz dřevěný díl – u dřevin, které mají „dušičku“ to půjde skoro samo. Vrtání a broušení provádíme raději venku, ze smirkování se hodně práší.
Barvení a výroba krabičky
Připravíme si papírové střihy na dárkové krabičky a namícháme barvy. Korále si rozdělíme do skupin podle žádané barevné kombinace, navlečeme na špejli a natřeme barvami, necháme zaschnout. Obkreslíme střih na karton, vystřihneme, naznačíme místa skladů na lepení, nabarvíme plochu papíru budoucí dárkové krabičky.
Po vyschnutí necháme děti podle svého nápadu krabičku pokreslit pastelkami – květiny, srdíčka, atd. Slepíme podle návodu a ukázky.
Korále třídíme, vymyslíme střídání barev nebo řazení podle velikosti a navlečeme pomocí bezpečné jehly na tenkou stužku – pokud máme více barev stužek, necháme děti vybrat si podle svého. Zajistíme uzlem, vložíme do dárkové krabičky, ozdobíme mašlí a můžeme jít maminkám předat dárek.
Závěr:
Pokud vám zbydou kousky větví, dejte dětem příležitost řezat si špalíčky jen tak, na hraní. Práce s malou pilkou je fascinující a skvělá na cvičení koordinace, trpělivosti, síly, vytrvalosti. A v neposlední řadě přináší radost z práce. Nařezané kousky můžete použít nejen jako originální dárky, ale určitě vymyslíte další možnosti využití. Co si třeba nařezat vzorník dřevin z našeho okolí? Pozor, v každém případě sbíráme a použijeme jen to, co slouží jako odpad při jarním nebo podzimním ořezu! Máte v okolí truhlářskou dílnu nebo firmu zpracovávající dřevo? Domluvte si exkurzi, děti budou hrdě hlásit, že už také umí řezat.