Tradiční řemesla ve školní družině – 4. část – tkaní na slámkách nebo kolíkách



Sdílet na sociálních sítích

Další variantou tkalcovských aktivit je tkaní se slámkami, kde už je třeba větší koordinace smyslů a motoriky, protože se celá práce drží v jedné ruce a druhá ruka protkává mezi slámkami nebo dřevěnými kolíky.

Cíle:

Motorika a koordinace rukou, zrakové vnímání, procvičení zručnosti a trpělivosti, bezpečnost při práci, upevňování dovedností při činnostech s nůžkami a přízí, samostatnost, pojmy před a za, dopředu, dozadu.

Výstupy:

Připravit si plán, jaký výrobek chci vytvořit a určit délku osnovy – odhad, měření, příprava útku. Bezpečnost, ohleduplnost. Kompletace výrobku a praktické využití – čelenka, opasek, popruh k tašce. Prezentace – módní přehlídka, výstavka, dárek.

Pomůcky:

Slámky nebo dřevěné kolíky, o kterých bude řeč i příště, zbytky klubíček vlny nebo přízí, nůžky, jehla, knoflíky.

Postup:

Nejdříve si vyzkoušíme, kolik slámek nebo kolíků udržíme v jedné ruce tak, abychom s nimi mohli manipulovat – většinou je přiměřený počet pro dětskou ruku 4 až 6, dospělý zvládne 8 i 12, možná více, ale nemusíme hned trhat rekordy a postačí, když si vyzkoušíme tkaní se 4 slámkami.

Rozmyslíme si, jaký výrobek chceme utkat, jestli potřebujeme opasek, ucho nebo popruh na tašku nebo třeba čelenku. Naměříme si vlnu nebo přízi na osnovu – ta bude procházet slámkami, délku určíme například podle obvodu hlavy (na čelenku) plus přidáme 20cm délky navíc na začištění. Na popruh na tašku doporučuji jako osnovní nitě tenký jutový nebo bavlněný pevný provázek. Nebude se natahovat.

Osnovní vlákna můžeme sdružit z více barev nebo několika vláken vlny, na jednom konci zavážeme na uzlík korálek nebo kousek slámky – viz foto, aby nám osnova neutekla ze slámky. Druhý konec provlečeme skrz celou slámku – pomůžeme si jehlou. Navlečeme do všech 4 slámek a volné konce vlny spojíme uzlem. S kolíky je to jednodušší – osnovní přízi navlečeme do dírek a spojíme uzlem se všemi dalšími přízemi z kolíků.

Připravíme si přiměřeně silný útek, už víme, že nám bude sloužit ke tkaní a budeme ho protkávat před první slámku, za druhou slámku, před třetí slámku, za čtvrtou slámku a zpět v opačném pořadí. Dopředu, dozadu, dopředu, dozadu. Pořád dokola. Útek opět může být jednobarevný, nebo z několika barev nebo i různých materiálů dohromady – vlna, bavlněné příze, atd.

Pokud vám útek nebude stačit na celou práci, můžete ho zde nadstavit zauzlíkováním, při dokončovacích pracích ho pak začistěte dovnitř tkaniny, aby nebyl vidět.

Jakmile dosáhnete útkem až k vršku slámek, přirozeně posuňte celý utkaný kus dolů, přes celou slámku až na osnovní nitě – jestli jsme pracovali pečlivě, nemůže se stát, že by se nám tkanina vypárala, osnova útek drží. Jednotlivé řady opět stlačujte co nejvíce k sobě, jedině tak bude konečný výrobek pevný a kompaktní.

Až dosáhnete požadované délky utkaného pásku, můžete odstřihnout osnovní nitě a zavázat na uzel i s koncem útku. Začistěte a třásně na obou koncích zarovnejte. Přišijte knoflík a poutko a pásek máte hotový. Na čelenku jsme použili zezadu pod vlasy kousek prádlové gumy – našili jsme ji na oba konce a upravili tak, aby uzel na třásních netlačil do hlavy.

Na popruh k tašce si nejdříve musíme utkat jednotlivé díly tašky a to se naučíme příště.

Reflexe:

Doporučuji nejdříve všechno vyzkoušet. Vychytáte mouchy a budete dětem při práci dobrým pomocníkem. Přeji vám, aby se s tkaním ve družině strhla taková lavina, jako u nás. Pracovní atmosféra by se mohla krájet…nejkrásnější odměna pro nás, dospěláky.

Petra Pilná
Vychovatelka ŠD


Reklama