Jsou chlapci a děvčata, kteří za dobu své povinné školní docházky dokážou vystřídat mnoho škol.
Vážení čtenáři,
dnešní fejeton je, ostatně jako vlastně všechny předchozí, odrazem častého trápení pedagogů. Tentokrát na téma starostí, které může do školy přinést „putovní“ žák, neboli discipulus migratius.
Horký brambor
Pojďme si nejprve představit základní modelový příklad:
V průběhu školního roku vyhledá paní zástupkyni Boženku maminka Gustíka, který není tzv. spádový, jelikož bydliště má na opačném konci města. Chlapec nyní navštěvuje školu, kde se zastavil čas, nic se zde neřeší, o individuálním přístupu k dětem a vzájemném respektu tu zřejmě nikdy neslyšeli.
Maminka se posadí do kanceláře zástupkyně ředitele a začne líčit dlouhý srdceryvný příběh o tom, jak Gustíka nemají nikde rádi a všude je šikanovaný, na naši školu slyšela od svých kámošek jen to nejlepší a vyhrožuje, že si vážně už něco udělá, pokud jí zástupkyně ředitele neslíbí, že Gustíka přijme. Boženka si z pochopitelných důvodů vezme čas na rozmyšlenou. Ihned po jejím odchodu, zvedá telefon. Naše město je malé a všichni se tu známe. Během pár minut zjistí, že Gustík navštěvuje ve 3. třídě již pátou školu, všude mu hróóózně ubližovali a maminka asi moc dobře věděla, proč ho nevzala sebou.
Když už takovýto horký brambor z nějakých důvodů vaši školu navštěvuje, je to situace svízelnější. Nepropadejte však panice. Jednoho krásného dne možná zazvoní telefon a vy můžete mít štěstí rovnající se výhře jackpotu. Na druhém konci aparátu je ředitel/ka z Bohunic a ptá se, jak to vypadá s chlapcem/dívkou nyní. To se pak květnatě rozhovoříte o tom, jak velký posun dítě udělalo, jak na sobě zapracovalo, jak pravidelně navštěvuje speciální pedagožku i školního psychologa, a tudíž je z něho zcela jiný člověk. O prokopnutých dveřích, kouření na záchodě, vypuštěných cvrčcích do kabinetu tělocvikářky a zničené interaktivní tabuli taktně pomlčíte.

Závěrem je třeba říci, že:
Existuje i horký brambor – učitel. Ten není nikde spokojen a velmi často se cítí být nedoceněn. Po pár letech se tak může stát, že tento pedagog má celkem slušně zmapován celý region základních škol, což se mu může hodit, přihlásí-li se na místo ředitele na některou z nich.

