Prosincová tradice s důrazem na psychickou pohodu



Sdílet na sociálních sítích

Z trojice Mikuláše, čerta a anděla má mnoho dětí velký strach, u některých se mohou objevovat i úzkostné projevy. Dle vývojové psychologie (Vágnerová) děti mladšího školního věku ještě obtížně rozlišují realitu a fikci, a proto intenzivní strašení čertem může vést až k poruchám spánku.

V dnešním článku se zaměříme na proměnu tradice v příležitost k rozvoji pozitivních hodnot, ke kterým děti vedeme v průběhu celého školního roku – spolupráci, odvaze, laskavosti a empatii.

Praktické aktivity k dodržení symboliky s důrazem na psychickou pohodu

Kniha dobrých skutků

Pro tuto aktivitu budeme potřebovat velkou knihu, do které děti zakreslí či zapíší dobré skutky, které udělaly. Jedná se o tradiční prvek Mikulášovy činnosti, avšak s vynecháním „hříchů“. Jedná se o využití pozitivní psychologie, kdy podporujeme žádoucí chování.
Mikuláš si následně knihu prohlédne, skutky může okomentovat a děti pochválí. Kromě tradičního čtení knihy pouze Mikulášem tak dochází k posilování sebepojetí a pozitivní identity.
Součástí by měla být reflexe pocitů, když děti viděly své skutky zaznamenané.

Andělská pošta

Připravíme si papíry, obálky, pastelky/fixy a různé pomůcky na ozdobení. Aktivita podporuje vzájemnou laskavost a rozvíjí přátelství. Děti si napíší pozitivní vzkazy, tyto vzkazy jsou anonymní. Tyto vzkazy jim poté rozdá andílek.

Zapomenout bychom neměli na reflexi pocitu, jak se děti cítily, když vzkaz někomu tvořily či když nějaký dostaly.

Čertova kapsa

Pro tuto aktivitu využijeme typický doplněk čerta – pytel či kapsu. Dále vychovatel předem připraví lístečky s drobnými výzvami.
Čert dětem nabízí lístečky z pytle/kapsy. Úkolem dětí je splnit výzvy, která je uvedena na lístečku (např. „Pochval něco kamarádovi vedle tebe.“, apod.).
Poté mohou nějakou výzvu vymyslet také děti čertovi.
V závěru reflektujeme, jaké bylo zjistit, že i čert může přinášet radost. Cílem této aktivity bylo přetvořit negativní symbol v pozitivní zkušenost.

Most důvěry

Pro tuto aktivitu budeme potřebovat provaz a dvě lavice. Děti také mohou ozdobit okolí mostu (představující lavice).
Úkolem dětí je přejít most s podporou kamaráda, který jde vedle nich po zemi a nabízí jim pomocnou ruku, díky tomuto úkolu dochází k podpoře důvěry a spolupráce.
Role anděla je zde také důležité, symbolicky na tuto cestu dohlíží.
V závěru aktivity reflektujeme, jaký pocit děti měly, když věděly, že mají oporu.

Mikulášské světlo

Pro Mikulášské světlo budeme potřebovat svíčku či LED světýlka. Společně vytvoříme světelný kruh, a to tak, že každé dítě si vezme malé světýlko a řekne jakou jeho pozitivní vlastnosti představuje. Tato aktivita posiluje dětské sebevědomí a pocit významnosti.
Poté může dojít k obměně aktivity, kdy úkolem každého dítěte bude věnovat malé světýlko někomu jinému s odůvodněním jeho pozitivní vlastnosti.

Andělské pohlazení slovem

Tato aktivita opět navazuje na podporu sebevědomí, buduje sebereflexi a pozitivní sebepojetí. K její realizaci budeme potřebovat kartičky se slovy či obrázky (např. laskavost, láska, odvaha, pomoc, apod.).
Úkolem andílka je rozdávat dětem výše zmíněné kartičky, na které děti reagují nějakou svou vzpomínkou či příkladem ze svého života. Vychovatel by měl děti vést ke sdílení jejich pozitivních vlastností.
V závěru aktivity reflektujeme, jaké to je vědět, že mám takovouto vlastnost.

Čertí proměna

Pro tuto aktivitu budeme potřebovat veselé doplňky. Využít můžeme také obličejové/ tělové barvy.
Úkolem dětí je vymyslet a realizovat veselejší proměnu čerta (např. malování úsměvu, přidání veselé čepice, změna účesu, apod.).
V závěru aktivity reflektujeme změny na čertovi a zda se nějak změnily pocity dětí.
Cílem této aktivity je naučit děti, že strach se dá přeměnit v humor.

Balíček laskavosti

Pro balíček laskavosti budeme potřebovat papírové sáčky, pastelky/fixy, barevné papíry, nůžky a lepidlo.
Děti si vzájemně připraví balíčky radosti – se vzkazy či obrázky, které si vzájemně rozdají. V závěrečné reflexi se zaměříme na to, jaké máme pocity, když balíček dávám a poté, když dostávám?
Tato aktivita posiluje schopnost darovat i přijímat pozitivní pozornost.
Společně s dětmi se můžeme zamyslet kdo v našem okolí by mohl takovou pozornost ocenit (např. děti v dětském domově/domově seniorů).

Odvaha před Mikulášem

Pro tuto aktivitu budeme potřebovat mikrofon, ten může být vyroben z kartónu nebo ho může představovat lžíce.
Postavíme se do kruhu a každé dítě řekne něco, co se mu povedlo nebo na co je pyšné. Úkolem Mikuláše je být spíše pozorovatel, který naslouchá a chválí.
Na konci aktivity, jejíž cílem je podporovat zdravé sebevědomí, si společně můžeme reflektovat, jak se cítíme, když o sobě řekneme něco pozitivního.

Čertí taneček

Jedinou pomůckou je hudba.
Čert nabídne dětem možnost bláznivého tance, tím dojde k nahrazení strachu smíchem. Děti tak mohou předvádět různé taneční kroky a společně je poté sestavit do choreografie, kterou předvedou čertovi.
Touto aktivitou ukazujeme dětem, že smích může působit jako antistresová technika. V závěru můžeme reflektovat, jak se změnil pocit po zasmání.


V tomto článku jsme si ukázali, že mikulášská tradice nemusí být o strachu, ale naopak o radosti, odvaze a laskavosti, a tím dochází k posilování psychického zdraví.

Mgr. Kristýna Kapounková


Reklama