Počáteční období školního roku je pro děti obdobím velkých změn. Tuto situaci provází vstup do nových prostor, setkávání s novými spolužáky, případně i novými vychovateli, a také odlišný denní režim, což může přinášet obavy a nejistotu. Z psychologického hlediska jde o adaptační fázi, ve které dítě může přirozeně reagovat zvýšenou citlivostí, potřebou jistoty a touhou po přijetí.
Školní družina má v tomto procesu nezastupitelnou roli, jelikož se jedná o místo, kde děti tráví čas po vyučování, ale často i první prostředí, které ráno navštěvují. Cílem vychovatelů je vytvořit bezpečné a předvídatelné prostředí, díky čemuž adaptace proběhne rychleji a s menší mírou stresu.
V tomto článku se zaměříme na účinný nástroj vedoucí k vytvoření výše popsaného prostředí. Jedná se o krátké a opakující se činnosti, jejichž cílem je děti naladit, zklidnit a podpořit bezpečné klima školní družiny – právě zmíněné ranní rituály.
Mnoho odborníků čerpá z psychologického modelu hierarchie lidských potřeb od amerického psychologa Abrahama Maslowa (1943). Tento známý model se skládá z pěti úrovní: fyziologických potřeb (jídlo, pití), potřeby bezpečí, potřeby lásky a sounáležitosti, potřeby uznání (sebeúcty, úcty od ostatních) a na vrcholu pyramidy je potřeba seberealizace.
My se zaměříme na stěžejní body v rámci potřeb dětí ve školní družině:
Potřeba bezpečí a předvídatelnosti
Pocit bezpečí je základní podmínkou pro schopnost učení se a navazování sociálních interakcí. V případě předvídatelnosti, kdy děti již ví, co je čeká, cítí jistotu a energii, kterou by vkládaly do stresu či přemýšlení o tom, co může následovat, mohou vložit do zapojení se do plánovaných činností. Ranní rituály tak vedou ke snižování úzkosti, jelikož dětem poskytuje opakující se strukturu s jasným postupem, čímž vznikne předvídatelný začátek dne.
Pocit sounáležitosti
Tento pocit byl již zmíněn výše v rámci Maslowovy pyramidy potřeb. Klíčový je právě pocit, že někam patřím. Společně strávený čas a sdílené rituály tak umožňují zážitky, které podporují žádoucí vztahy v kolektivu a také rozvoj empatie. Školní družina se od školní třídy liší tím, že zde dochází k setkávání dětí různých věkových kategorií, a právě o to více je důležité tento pocit posilovat.
Regulace emocí
Stejně jako je běžné, že všichni zaměstnanci nepřicházíme do školy ve stejném emočním rozpoložení, je to tak i u dětí. Úkolem vychovatele je fungovat jako skála či kotva, která svým stabilním přístupem vede děti k emoční regulaci. Tím nemyslíme potlačování negativních emocí, ale naopak – přijímání všech emocí. Krátká cvičení pomohou sjednotit emoční úroveň dané skupiny dětí, může se jednat o rytmizační či dechová cvičení, nebo také smyslové aktivity.
Autonomie
Pocit bezpečí má nezastupitelné místo v budování respektujícího prostředí, dále však i poskytnutí možnosti zažít svůj vliv na dané prostředí. Právě drobné volby (např. pořadí hry, barva nálady, apod.) posilují pocit autonomie. Zařazení jednoduchých aktivit, které děti zvládnou, pomáhá budovat pocit kompetence a zdravého sebevědomí.
Spolupráce s rodiči
Zákonní zástupci jsou našimi partnery v péči o dítě. Právě ranní rituály mohou usnadňovat komunikaci s rodinou dítěte. Důležitou součástí je sdílení informací o rituálech a reakcích dítěte, jelikož tak dochází k posilování partnerského vztahu mezi rodinou a školou a posiluje to vzájemnou důvěru.
Praktické tipy na osvědčené ranní rituály
Níže uvádím tipy na osvědčené aktivity pro nastavení ranních rituálů v bezpečném prostředí, které podporuje bezpečné klima. Každý vychovatel však zná nejlépe svou konkrétní skupinu dětí, proto je vhodné přizpůsobit aktivitu individuálně „na míru“ dané skupiny.
Kruh plný nálad
- Pomůcky: kartičky se smajlíky, barvami nebo symbolem počasí (je vhodné po čase změnit).
- Postup:
- Děti se s vychovatelem usadí do kruhu.
- Každé dítě si vybere kartičku, která odpovídá jeho náladě.
- Pokud chce dítě náladu okomentovat, záleží to na něm. Je důležité ponechat to na dobrovolné bázi.
- Společný náladovník: Jako obměnu aktivity si můžete vytvořit společný náladovník – například semafor emocí se třemi smajlíky, kam každé dítě připne kolíček se svým obrázkem či jménem.
- Reflexe: Vychovatel vede děti k tomu, že všechny emoce jsou v pořádku, díky čemuž si děti uvědomí, že je běžné, že každý přichází s jinými pocity, a právě i toto je součástí společného startu dne.
Bubli dech
- Pomůcky: obrázek bubliny, bublifuk.
- Postup:
- Aktivitu je vhodné realizovat na koberci či v relaxačním koutku, kdy se děti i vychovatel usadí do pohodlné polohy.
- Nejprve se společně nadechneme třikrát nadechněte nosem a poté pomalu vydechneme ústy, jako bychom foukali do bubliny.
- Tento cvik je vhodné zopakovat třikrát.
- Pro realizaci je možné využít obrázek bubliny, díky kterému si děti lépe představí způsob výdechu. Další možností je využití bublifuku, kdy si děti mohou představit praskající bubliny jako symbol uvolnění napětí.
- Reflexe: Sdílení pocitů, jak to nyní mají děti s dechem.
Rytmovaná
- Pomůcky: bubínek, je možné využít jen ruce na tleskání.
- Postup:
- Děti s vychovatelem utvoří kruh.
- Každé dítě řekne své jméno a přidá k němu jednoduchý pohyb.
- Ostatní děti jméno i s pohybem zopakují.
- Pokud již mají děti jméno i pohyb zafixovaný, je možné říci a předvést i za konkrétní dítě.
- Obměnou může být, pokud vychovatel popíše nějaké dítě (např. podle zájmu) a děti reagují jménem a doprovodným pohybem.
- Reflexe: Společná nápodoba pohybů, které jsme si zapamatovali.
Klubko přátelství
- Pomůcky: klubko vlny.
- Postup:
- Děti i vychovatel utvoří kruh.
- První dítě drží konec provázku, představí se a hodí klubko dalšímu.
- Takto aktivita pokračuje dále a začíná vznikat pavučina.
- Na konci vznikne síť spojující všechny děti.
- Reflexe: Vychovatel se zeptá dětí, zda je napadá, jak si mohou být podobná propojena vlákna s propojením naší družinové skupiny.
Na čuchaly
- Pomůcky: kelímky s vůněmi (např. skořice, kakao, pomerančová kůra).
- Upozornění! Nezapomeňte dopředu ověřit alergie dětí.
- Postup:
- Děti se usadí do kruhu.
- Poté se zavřenýma očima přivoní a zkusí se zamyslet, co si myslí, že cítí.
- Mohou se zamyslet ve dvojicích či hromadně.
- Nakonec společně vyhodnotíme a vychovatel ukáže obsah daného kelímku.
- Reflexe: Můžeme zvolit vůni dne, tedy vůni, která měla největší úspěch.
Skládaná
- Pomůcky: obrázky rozstříhané na 6–12 dílků, obálky.
- Postup:
- Vychovatel rozdělí děti do dvojic.
- Každá dvojice si vybere obálku a skládá obrázek.
- Po složení si děti obrázky vymění.
- Reflexe: Děti mohou popsat, jak se jim ve dvojici spolupracovalo a společně můžete obrázky pověsit na nástěnku jako výstavku družiny.
Trošku jiná přehazovaná
- Pomůcky: měkký míč.
- Postup:
- Vychovatel rozdělí děti do dvou týmů.
- Děti si v týmu házejí míč a vždy nahlas říkají jméno spoluhráče.
- Cílem je, aby v týmu společně zvládly deset přihrávek bez spadnutí míče a spletení jména.
- Aktivitu lze obměnit, pokud se skupina dětí již zná déle na vyjmenovávání oblíbené barvy/činnosti/zvířete.
- Reflexe: Děti sdílí, kolik nových jmen či informací si zapamatovaly.
Závěr
Ranní rituály jsou nástrojem pro poskytnutí jistoty, klidu a příležitosti zažít pocit sounáležitosti. Jejich benefitem je podpora adaptace, posilování vztahů a poskytování každému dítěti příležitosti začít den s úsměvem.

