Aby nám spolu ve družině bylo dobře: Využití přírody a environmentálních aktivit



Sdílet na sociálních sítích

Vytváření bezpečného a podnětného prostředí je základním předpokladem pro zdravý rozvoj dítěte. Příroda v procesu budování vztahu ke světu, ostatním i sobě, sehrává nenahraditelnou roli – poskytuje prostor pro klid, spontánní hru, poznávání, ale i spolupráci. V dnešním článku se zaměříme na krátkou teoretickou část a poté na praktické tipy k realizaci environmentálních aktivit.


Pobyt v přírodě přirozeně podporuje pozitivní sociální interakce. Děti v rámci venkovních her častěji spolupracují, domlouvají se, společně tvoří, ale také řeší konflikty. Výhodou přírodního prostředí je, že je méně strukturované než místnost družiny, což podporuje kreativitu a individuální přístup. Děti si samy určují, jak si budou hrát, a přitom se hravou formou učí o sobě i o svém okolí.

Dalším benefitem pravidelné realizace pobytu venku je, že příroda funguje jako regulátor emocí. Mnohé výzkumy ukazují, že děti, které tráví čas venku, jsou často klidnější, vyrovnanější a lépe zvládají nároky běžného dne. Přírodu tedy považujeme za aktivního činitele ve výchovném působení školní družiny.

Využití přírody ve školní družině prakticky

Venkovní prostředí může být cenným spojencem každého vychovatele. Vhodné je plánovat, jak přirozeně a efektivně přírodu zapojit do každodenních činností (konkrétní aktivity naleznete v závěru článku). Není nutné vždy vyrážet do lesa, ale spíše efektivně využívat možností konkrétní školní družiny – školní zahradu či městský park/dvorek.

Nejpřirozenější formou je realizace pravidelných tematických procházek, které mohou vycházet z tematického plánu či ročního období. Oblíbený je „listový lov“, kdy děti sbírají různé listy, následně si procvičují zrakovou percepci, když je uspořádávají do různých kategorií dle barvy, tvaru, velikosti, apod. Poté z nich mohou vytvořit koláže či zvířátka. V chladném počasí, kdy je potřeba procházku zkrátit, můžete využít hru „tichá pošta přírody“, kdy děti vnímají zvuky kolem sebe a zkouší je napodobit a po návratu do družiny zakreslit. Ostatní děti pak mohou hádat, co znamená zobrazené.

I ve družině v městském prostředí je možné tzv. “jít přírodě naproti” – s dětmi můžete vytvořit mini zahrádku v květináčích, pozorovat hmyz v trávníku, sbírat kamínky a tvořit z nich mandaly či ornamenty, nebo je pomalovat a zapojit se tak do projektu “Malované kamínky”, který spočívá v tvorbě putovních kamínků – tedy, že namalovaný kamínek necháte na libovolném místě, kde si ho kdokoliv může vzít nebo třeba vyměnit.
Pro podporu komunikace a pozitivního vztahu mezi dětmi ve družině můžete využít výrobu přírodního deníku, do kterého si společně můžete zaznamenávat a kreslit zážitky a poznatky z procházky či pobytu v přírodě.
Zároveň tak dochází k podpoře smyslového vnímání a ukotvení “tady a teď”, což je jedním z principů mindfulness, o kterém si můžete přečíst v článku Mindfulness aneb zklidnění mysli prakticky v režimu školní družiny.


Klíčové však je, aby pobyt venku nebyl rutinní. Je důležité občas dětem poskytnout prostor pro volnou hru, ale v rámci připravovaných aktivit by mělo docházet k pravidelným obměnám.

Tip! Užitečná může být krabička, kterou můžete mít u sebe při pobytu venku a libovolně ji využít. Jedná se o krabičku s přírodními výzvami, do které předem připravíte kartičky s úkoly (např. „najdi tři různé druhy kůry“, „obkresli list“, „napiš báseň o stromu“). Vhodné je zapojit i smyslové aktivity, jako je hmatová stezka z přírodních materiálů, poznávání předmětů poslepu, či ochutnávka bylinek, které si společně vypěstujete (s důrazem na bezpečnost a možné alergie dětí).
Postupem času mohou úkoly do této krabičky vymýšlet samy děti či ve družině k textu kartiček mohou nakreslit obrázky.

Environmentální aktivity prakticky

Cílem pravidelného zařazování environmentálních aktivit je vést děti k vnímání světa kolem sebe jako celku, v němž má každý živý i neživý prvek svou hodnotu. Častou představou je, že jde pouze o třídění odpadu, jedná se však o komplexnější pojetí, a to především o podporu pozitivního vztahu k přírodě, budování hodnot a vedení k zodpovědnému chování k přírodě.

Níže uvedené aktivity rozvíjejí environmentální gramotnost, ale také podporují spolupráci, tvořivost a empatii. Děti se tak učí, že i malé krůčky mohou mít pozitivní vliv na svět kolem nich.


Tipy na aktivity, které můžete realizovat bez přípravy:

  • Společné třídění: společně vytvořte jednoduché piktogramy pro různé druhy odpadu a nechte děti roztřídit co nejvíce položek. Oblíbenou variantou je “recyklační štafeta”, v rámci které dítě vyběhne s odpadem, proběhne slalomem a poté má za úkol daný odpad správně roztřídit.
  • Družinový upcycling: Otevřete s dětmi téma možnosti použít věci znovu. Přineste staré krabice, trika či PET lahve a společně z nich vytvořte nové věci – úložné boxy z krabic, tašky z triček či květináče z PET lahví. Můžete poté udělat výstavu “Poklad z odpadu”, na kterou pozvete i rodiče.
  • Hmyzí hotel: společně s dětmi postavte útočiště pro hmyz (z dřeva, šišek, ruliček, apod.) a pozorujte, kdo se v něm zabydlí.
  • Záchrana kapičky: vyprávějte dětem o koloběhu vody a poté připravte několik stanovišť využívajících vodu (např. konvice u zalévání květin, umývání rukou u umyvadla, čištění větší hračky) a úkolem dětí bude vymyslet, jak by se nejlépe dalo vodou šetřit. Nakonec můžete společně vytvořit plakát “Naše družina šetří vodou”, který umístíte na viditelné místo.
  • Adopce stromů: na společné procházce si děti vyberou pár stromů, které “adoptujete”. Můžete je pojmenovat, namalovat je, vest jim deník, kde budou zaznamenány jednotlivé změny v rámci ročních obdobích.

Tipy na originální environmentální aktivity:

Přírodní módní přehlídka (Eco fashion show)

  • Pomůcky: přírodniny (např.: šišky, listy, tráva, květiny, větvičky), provázky
  • Cíl: rozvoj kreativity, spolupráce a estetického cítění
  • Postup:
  1. Děti se rozdělí do několika skupin a v okolní přírodě sbírají přírodní materiály.
  2. Následně z nasbíraných přírodnin tvoří „modely“ – ozdoby na hlavu, šperky, sukně apod.
  3. Nakonec proběhne módní přehlídka s krátkým představením každého modelu.
  4. Na přehlídku můžete třídu školní družiny tematicky vyzdobit.

Přírodní stezka

  • Pomůcky: krabice nebo textilie s různými přírodními materiály (šišky, mech, písek, látka)
  • Cíl: rozvoj smyslového vnímání, odvahy a důvěry
  • Postup:
  1. Vychovatel předem připraví krátkou stezku s různými druhy povrchů.
  2. Úkolem dětí je chodit po stezce bosé nebo v ponožkách.
  3. Další obměnou je, když v doprovodu spolužáka půjdou poslepu či pozadu.
  4. Na konci stezky děti popisují, kterými materiály prošly.

Zvuková mapa

  • Pomůcky: papír, pastelky
  • Cíl: rozvoj sluchového vnímání, klidu, soustředění
  • Postup:
  1. Každé dítě si libovolně vybere místo v přírodě, kde se pohodlně usadí.
  2. Úkolem je v tichosti poslouchat zvuky kolem sebe a zakreslit je do své mapy – odkud zvuk přichází a co to je.
  3. Nakonec každé dítě popíše svou mapu a ostatní děti popisují, podle čeho dané místo poznaly.

Ekologická olympiáda

  • Pomůcky: odpadky k třídění, kbelíky, bylinky, voda v konvi, lžíce
  • Cíl: zábavně vést děti k ekologickému chování
  • Postup:
  1. Vychovatel předem připraví několik stanovišť: třídění odpadu na čas, nošení vody bez vylití, poznávání bylinek podle vůně, stavba věže z přírodnin.
  2. Úkolem dětí je ve dvojicích zadané úkoly plnit.
  3. V závěru aktivity následuje reflexe toho, co se dařilo, co děti bavilo a společné ocenění.

Kouzelný list

  • Pomůcky: přírodní listy, papír, pastelky
  • Cíl: rozvoj fantazie, vyjadřování a pozitivního vztahu k přírodě
  • Postup:
  1. Nejprve vychovatel rozdělí děti do několika skupin.
  2. Poté si děti vyberou list a představí si, že je kouzelný.
  3. Jejich úkolem je vymyslet, co jejich list dokáže a jak jim pomáhá.
  4. Tento svůj příběh poté nakreslí nebo sepíšou.
  5. Nakonec můžete vytvořit výstavu „kouzelných listů“.


Bc. Kristýna Kapounková


Reklama