Africké chýše



Sdílet na sociálních sítích

Ráda vyhledávám netradiční materiály a u keramické hlíny jsem si byla jistá úspěchem u dětí. Díky Radce Rubešové a jejím tvořivým webinářům, jsem se dozvěděla o možnosti využití hlíny i bez použití pece. Výrobky uschlé volně na vzduchu sice nejsou tak pevné a trvanlivé, ale radost a prožitek z tvoření je nemenší. Navíc cena materiálu je velmi příznivá. 10 kg keramické hlíny stojí okolo 250kč, v porovnání se samotvrdnoucí hmotou (250 g – cca 80kč) je rozdíl obrovský. Každý materiál je však samozřejmě vhodný pro jiné účely. Jako celoroční téma jsme měli v družině cestu kolem světa a na červen připadl africký kontinent. Africké chýše a keramická hlína terakotové barvy se mi zdála jako ideální kombinace!

Motivace:

• motivovat můžeme v komunitním kruhu povídáním o životě v Africe, obrázky, krátkými edukativními videi na ČT EDU, vhodné jsou také hudební ukázky a videa s africkými tanci
• předcházet může procházka do lesa, kde sbíráme další materiál k výrobě (klacíky, kameny, kůra, listí, žaludové čepičky..)

Cíle:

• rozvoj jemné motoriky
• rozvoj kreativity a fantazie
• rozšíření vědomostí o životě na jiném kontinentu

Výstupy:

• procvičení svalů ruky při práci s velkou masou tvořící hmoty
• osvojení si nové techniky práce, namočení rukou, pak práce s kusem modelíny

Pomůcky:

• keramická hlína (nám stačilo množství 10 kg pro cca 18 dětí)
• další přírodniny (klacíky, kamínky, kůra, listí, žaludy, konopný provázek…)
• mělké misky s vodou
• modelovací podložka
• nožík

Postup:

Vysvětlíme si, jaké tvary mohou mít chýše. Nakreslíme si tvar základny (kruhový, čtvercový), k tomu dokreslíme “zdivo” a střechu, aby si děti dokázaly představit, jak při stavbě budou postupovat.
Řádně si připravíme plochu, kde budeme tvořit. Připravíme si podložky, misky s vodou v dosahu pro všechny děti pohodlně a každému odkrojíme stejný kus hlíny (pro začátek přibližně 10x10cm). Připravíme také přírodniny na stůl. Děti si obléknou pracovní trika nebo pořádně vyhrnou rukávy a namočí si ruce. Dětem předvedeme, jak kousek hmoty dobře zpracovat, namočit si ruce a pořádně hlínu promačkat, zahřát, aby byla dobře zpracovatelná. Pak každé dítě nejprve tvoří základnu chýše, která by měla být dostatečně silná, aby po uschnutí držela v kuse. Poté děti uhnětou obdélníkový pás, který nasadí na základnu, dotvoří otvor pro dveře, okna, kdo chce i střechu. Hodně dětí rádo modeluje interiér a obyvatele, střechu pak často tvoří pouze položené klacíky, aby se daly snadno sundat. Po dokončení staveb si děti vezmou vlhkou houbičku a očistí podložku okolo, aby projekt vypadal čistě. Několik dní trvá usychání na podložce, poté lze projekty z podložky opatrně přemístit.

Reflexe:

Důležité je dohlížet na sílu základny a zdiva, aby se po usušení nerozpadly. Nabádat děti k pořádnému hnětení, napojení zdiva k základně, aby byl výrobek kompaktní. Výsledky mnohdy neodpovídaly předpokládanému vzoru chýše, ale děti práce velmi bavila a opakovaně tvořily až do zpracování posledního kousku hlíny. Pozorovat děti, jak si užívají velký kus hmoty, do které se mohou rukama zabořit, byl i pro mě úžasný zážitek a motivace. Pro příští projekt se stejnými dětmi, pořídím hlínu šedé barvy a plánuji tvoření misek, které poté i nabarvíme a nalakujeme.

Bc. Leona Sobotková


Reklama