Aby nám spolu ve družině bylo dobře: Rozvoj schopnosti řešit konflikty



Sdílet na sociálních sítích

Konflikty jsou přirozenou součástí mezilidských vztahů, a právě ve školní družině se s nimi setkáváme na denní bázi – kvůli hře, sdíleným pomůckám či rozdílným názorům. Vychovatelé zde hrají klíčovou roli v pomoci hledání různých způsobů řešení konfliktu. Právě mladší školní věk je vhodný pro naučení této dovednosti, jelikož může ovlivnit budoucí fungování ve vztazích.

Konflikt a přístupy k jeho řešení

O konfliktu hovoříme při střetu rozdílných potřeb, přání či názorů jednotlivců. U dětí mohou být konflikty emocionálně vypjaté, jelikož jejich schopnost regulovat emoce se vyvíjí.

Klasifikujeme několik přístupů k řešení konfliktů:

  • Soutěživý přístup bývá častý, ale dětmi hodnocen jako nefér, protože jedna strana dosáhne svého, zatímco ta druhá nikoliv.
  • Vyhýbavý přístup probíhá přecházením či ignorací konfliktu. Většinou má poté mnohem emocionálnější a závažnější dopad, jakmile se emoce nahromadí.
  • Přístup založen na kompromisu je typický lehkým ustoupením obou stran, jež se snaží najít prostřední řešení. Do jisté míry se obě strany vzdají svých požadavků, což nemusí být pokaždé ideálním řešením, oproti jednostranné výhře je však více kooperativní.
  • Přístup založen na spolupráci je často označován za „win win strategii“, jelikož hledá řešení, které vyhovuje oběma stranám. Tento přístup podporuje týmovou spolupráci a učí děti hledat řešení, která naplňují potřeby obou stran.

Jak učit děti kompromisu, spolupráci a asertivitě

Jak bylo zmíněno již výše, jedná se o dovednost, kterou je možné trénovat. Zároveň jde o dlouhodobý proces, který vyžaduje pevné, ale laskavé vedení. Sám vychovatel by měl být pro děti (nejen) v tomto vzorem.

Před samotnými konkrétními tipy na aktivity si uvedeme možnosti, jak přirozenou formou děti učit kompromisu, spolupráci a asertivitě. Konkrétně pomocí:

  • Vyjednávacích strategií: Vhodné je děti již od útlého věku učit, jak efektivně diskutovat o problémech a společně hledat střední cestu. Typickou situací je hádka o hračku, při které se mohou děti naučit domluvit na střídání či vymyšlení společné hry, do které hračku také zakomponují.
  • Hledání společných cílů: Vychovatel může děti motivovat k hledání řešení vhodného pro obě strany, např. při hádce o lego kostky – společná stavba vyšší věže.
  • Modelových situací: Jak bylo zmíněno již výše, právě vychovatelé by měli jít příkladem v tom, jak řešit konflikty kompromisem a spoluprací. Děti jsou často svědky některých rozhovorů mezi vychovateli, což na jejich chování také může mít vliv. Modelové situace lze však využít i v rámci hraní různých scének k určitým situacím.
  • Nácviku asertivní komunikace: Cílem je děti naučit vyjadřovat své potřeby, avšak ohleduplným způsobem. Na asertivní větě se můžete společně domluvit a napsat si ji (případně i ilustrovat) na viditelné místo ve školní družině. Příklad takové věty: „Rozumím, že se cítíš/potřebuješ X, já to vnímám Y, můžeme se na tom domluvit Z“ (Rozumím, že jsi naštvaný, já jsem si hračku vzal po domluvě s vychovatelkou, můžeme se střídat, až postavím most.).

Praktické tipy na aktivity k rozvoji schopnosti řešit konflikty

Most důvěry

Pomůcky: provazy, polštářky, šátky

Postup:

Vychovatel rozdělí děti do dvojic.

Jedno z dětí má zavázané oči a slovně navádí svého kamaráda přes „nebezpečný most“ z polštářů, který předem připraví vychovatel.

Poté si dvojice role promění.

Důležitá je i závěrečná reflexe, kde děti zhodnotí, jak se jim spolupracovalo, co vzniklo za problémy, co se jim dařilo, apod.


Horký emoční brambor

Pomůcky: míček, karty s různými emocemi (mohou nakreslit děti), hudba

Postup:

Děti se posadí do kruhu a posílají si míček.

Při hře může hrát hudba či vychovatel hrát na hudební nástroj.

Jakmile se hudba zastaví, dítě, které drží míček, vylosuje libovolnou karu emocí a popíše situaci, kdy tuto emoci zažil.

Důležité je předem říci, že každý může sdílet jen to, co chce.

Úkolem dětí je společně přemýšlet, jak se dá daná emoce zvládnout v konfliktu.


Bludiště dobra

Pomůcky: tělovýchovné pomůcky pro tvorbu bludiště, kartičky s možnostmi řešení konfliktu

Postup:

Vychovatel předem vytvoří bludiště.

Do něj rozmístí obrázky s konfliktními situacemi ze života dětí. Dále také dvě kartičky s možnostmi řešení.

Děti pak postupují podle svých rozhodnutí.

Pokud zvolí správné řešení (např. „zeptám se, jestli si můžeme hračku půjčit“), posunou se dál.

Pokud zvolí nevhodné řešení (např. „vezmu si ji bez dovolení“), musí se vrátit nebo hledat jinou cestu.


Spoluobraz

Pomůcky: papír většího formátu, temperové/vodové barvy, štětce

Postup:

Vychovatel rozdělí děti do menších skupin.

Každý člen skupiny dostane jiný úkol při malování (např. jeden maluje postavy, druhý pozadí, třetí detaily).

Při společné malbě přirozeně dochází ke střetům v nápadech.

Úkolem dětí je najít kompromis a vytvořit společný výtvor.

Důležitá je i závěrečná reflexe, kde děti popíší, jak se jim spolupracovalo.


Řetězovka

Pomůcky: žádné

Postup:

Děti utvoří kruh.

Vychovatel popíše konfliktní situaci.

Každé dítě zkusí vymyslet možnou reakci, aby postupně konflikt skončil kompromisem a ne hádkou.

Takto všichni přidají svůj díl k řešení a na závěr společně diskutujeme o možnostech zvládat konflikty.


    Tajná mise vyjednávačů

    Pomůcky: obálka s kartičkami (jednotlivé popsané konfliktní situace – např. „Jedno z dětí chce běhat, druhé odpočívat, hádka o hračku, apod.)

    Postup:

    Děti se libovolně rozdělí do několika skupin.

    Každá skupina si vylosuje kartičku s konfliktní situací.

    Úkolem je nacvičit krátkou scénku zobrazující tuto situaci a také hledat kompromisy k co nejlepšímu řešení.

    Následně si skupinky vzájemně scénky předvedou a děti mohou dále diskutovat, co je zaujalo a jak jinak by šlo ještě situaci řešit.


    Magická hůlka kompromisu

    Pomůcky: hůlka

    Postup:

    Dvojice dětí předvádí libovolnou konfliktní situaci.

    Jedno dítě drží v ruce hůlku, jakmile s ní mávne, navrhne řešení situace, které poté dvojice zkusí opět ztvárnit.

    Ostatní děti však mohou navrhovat i další řešení.

    Vychovatel tak vede děti ke společnému hledání řešení.


    Ztracený klíč

    Pomůcky: kartičky se situacemi, klíč

    Postup:

    Děti dostanou kartičky s různými konfliktními situacemi.

    Každá situace obsahuje otázku, jak konflikt vyřešit.

    Pokud skupina dojde ke správnému řešení, dostane nápovědu k místu, kde je schovaný klíč.

    Hra končí, když děti naleznou klíč, což je jakousi symbolikou nalezení správného řešení konfliktu.


      Město plné pravidel

      Pomůcky: papír většího formátu, fixy, lepicí papírky

      Postup:

      Děti utvoří menší skupinky, ve kterých společně vymyslí město, ve kterém platí různá pravidla.

      Každé dítě si vybere roli (např. starosta, pošťák, učitel) a musí se s ostatními domluvit na pravidlech soužití.

      Společně zkouší vymyslet, jaké konflikty by mohly nastat a jak by k nim jednotlivé role měly přistupovat.


        Závěr

        Rozvoj schopnosti řešit konflikty je pro děti klíčovou dovedností pro jejich budoucnost. Vychovatelé je v tomto mohou rozvíjet pomocí her, modelového chování a podporou otevřené komunikace. Pokud budeme děti učit konstruktivně řešit konflikty již od útlého věku, přispějeme k vytváření harmoničtější společnosti.


        Bc. Kristýna Kapounková


        Reklama