Mnohonožka Klacíková



Sdílet na sociálních sítích

Než se mnohonožky uloží pod spadané listí k zimnímu spánku, můžeme je na vycházce pozorovat a přečíst si zajímavosti o jejich životě. A také si je můžeme vyrobit ze zbytků vlny a větvičky lísky nebo jiného vhodného keře nebo stromu.

Ve třídě nám udělá radost celá veselá mnohonožčí rodina.

Cíle:

  • rozvoj přírodovědných znalostí
  • rozvoj tvořivosti a fantazie, procvičení a zdokonalování hrubé i jemné motoriky, koordinace
  • procvičení mluvidel, dramatizace vymyšleného příběhu
  • vědomé dodržování bezpečnosti při práci
  • upcyklace
  • trpělivost
  • odhad velikosti a délky
  • manipulace a „hraní“ si s jemným materiálem
  • hry s barvami

Očekávané výstupy:

  • dodržování pracovního postupu a pečlivost
  • tvoření podle fantazie na základě pozorování v přírodě
  • ohleduplnost k ostatním a dodržování bezpečnosti
  • odhad, měření
  • úklid svého pracovního místa
  • vědomé zpracování přírodního odpadu a zbytkových materiálů
  • rozvoj vnímání barev, struktur materiálů
  • hračka pro radost nebo dárek
  • rozdíl mezi stonožkou a mnohonožkou
  • písnička o stonožce

Pomůcky:

  • klacíky keřů nebo stromů, nařežeme na vhodnou velikost (10 – 20cm ), průměr asi 1 až 3cm
  • zbytky vlněných přízí nebo jiných materiálů
  • karton 15x15cm
  • nůžky, fixy

Postup:

Z vycházky si přineseme klacíky a větve z keře lísky, nebo jiné. Nařežeme na potřebnou velikost. Fixem nakreslíme na konec řezu obličej.

Na karton namotáme vlnu – přízi si můžeme spojit do více pramenů. Vlnu uprostřed kartonu přestřihneme a opatrně bereme několik vláken, přehneme napůl, smyčku podvlékneme pod klacík a liščí smyčkou protáhneme oba konce vláken a utáhneme. Další a další smyčky vážeme těsně k sobě, až zaplníme skoro celý klacík – tělo mnohonožky. Barvy vlny vybíráme podle svého. Na oba kraje klacíku zauzlíkujeme provázek nebo kousek vlny jako držátko a „nožičky“ zastřihneme do stejné délky.

Mnohonožky si vyrobíme v různých velikostech a délkách, zahrajeme si s nimi krátké divadlo, zazpíváme si, vyzdobíme třídu nebo umístíme do podzimního zátiší s listy.
Můžeme je řadit od největší po nejmenší, podle barev, podle množství vlněných „nožiček“, změřit je všechny dohromady v jedné řadě, vymýšlet jejich jména. Co vás ještě napadá?

Petra Pilná


Reklama